wk2020_19_bouwtekening2.jpg INTERMEZZO 8

INTERMEZZO 8

Totdat het echte leven niet meer voelt als een film, gaan we wekelijks op zoek naar cinema buiten de filmzaal.

Deze week richten we onze blik echter ook even naar binnen.

Films vertonen begon op de kermis en in kleine zaaltjes. Lang duurde het nooit, en dat bewegend beeld was op zichzelf al ongelooflijk fascinerend. Aandacht voor comfort was dan ook niet zozeer aan de orde. Men zat op houten stoeltjes en er werd op een wit doek geprojecteerd. Voor minder geld kon je aan de achterkant daarvan in spiegelbeeld meekijken. Geluid was er niet. Iemand gaf soms hardop uitleg, of er werden tussentitels in de film geplakt. Later werd het gebruikelijk om de voorstelling op te luisteren met muziek.

Bouwwerken voor de cinema
Even wegdromen
In de jaren dertig kwam de geluidsfilm. Films werden langer en er kwamen 'echte' bioscopen, gebouwen die tot de verbeelding spraken, waar de gewone man even het harde leven kon vergeten. Naar de film gaan werd een paleisbezoekje. Op de gevels prijkten namen die verwezen naar illustere plekken van weleer en van ver weg: Rialto, Luxor, Royal enzovoorts.

Angst voor de televisie
Groter, beter, meer
Vanaf de jaren vijftig deed het nieuwe medium televisie zijn intrede. De filmindustrie voelde de bedreiging en ging vol in de aanval. De doeken werden groter en vooral breder (Cinerama en CinemaScope). Kleur (TechniColor) en steeds meer geluidskanalen (Surround Sound) moesten de kijker overdonderen. Voor een overtuigende beleving was een filmzaal nodig met een 'optimale kijkervaring', die kon concurreren met het nog kleine, maar snel alomtegenwoordige tv-scherm. Spektakelfilms en epische drama's trokken volle zalen die meer de trekken van een theater kregen.

Het wiel opnieuw uitvinden
Als de Oude Grieken
Een perfecte zaal maken en duizenden bezoekers goed zicht en gehoor bieden, is zo oud als de weg naar Rome. Sterker nog, het was voor de Oude Grieken al gesneden koek. Film vertonen viel echter lange tijd niet in de categorie van 'de voorstelling'. En een 'geschikt' theater was geen vereiste – het was een ander soort massamedium.

Ook na de jaren vijftig bleven bioscopen met waardeloze zalen schering en inslag. Waarom we toch bleven betalen voor harde klapstoeltjes, pijnlijke knieën, kolommen die het zicht belemmerden en slecht geluid, lijkt achteraf een raadsel – er zijn vast maatschappelijke verklaringen voor. Het is opmerkelijk dat pas de laatste decennia elke gemiddelde filmzaal wel het kunstje van de Oude Grieken afkijkt – inmiddels hebben alle multiplexen en filmhuizen bijvoorbeeld oplopende filmzalen, ook in Nederland.

In heel Nederland? Nee, in Gouda staat een filmhuis… Dat timmert al jaren goed aan de weg, maar is op dit vlak nog net niet helemaal up to date – En ja, dat zijn wij!

Van de nood een deugd maken
Metamorfose
Wij steken de hand hier in eigen boezem – maar: wat niet is, kan komen. Nu alle bioscopen noodgedwongen hun deuren hebben gesloten, grijpen wij de kans om te werken aan een metamorfose van onze filmzaal. De komende weken wordt de projectiecabine aangepakt en in de zaal komen de stoelen op een tribune. Op elke plek kunt u dadelijk genieten van beter zicht en beter geluid. Bovendien komt er meer beenruimte tussen de rijen.

We maken in deze periode het Filmhuis meteen ook 'corona-proof', voor zolang dat nodig zal zijn. Hoewel de bioscopen na 1 juni weer mogen openen, zullen wij iets langer nodig hebben om deze vernieuwingen te realiseren. Wanneer precies wij u mogen verrassen met een vernieuwd Filmhuis, zullen we te zijner tijd aankondigen.

Heeft u even de tijd?
Uw mening telt
Nu we toch de zaag ter hand nemen, kunnen wij wellicht nog meer zaken verbeteren (of dat evt. later oppakken). Daarom zijn we benieuwd naar uw mening over het Filmhuis. Misschien heeft u ook ideeën of ervaringen waarmee wij ons voordeel kunnen doen. Wij hopen dat u ons via een korte online enquête hierbij wil helpen. Zou u daarvoor onze mini-peiling (in slechts drie stappen) in willen vullen? Wij waarderen dat enorm.

Bij voorbaat dank voor uw bijdrage!

------
V O L G E N D   I N T E R M E Z Z O :
De kracht van transformatie…

------
V O R I G E   I N T E R M E Z Z O ' S

Over online film kijken: Festival-films via IFFR Unleashed en IDFA. Abonneren op, of huren bij MUBI, CineTree, CineMember en Picl. Het kanaal van De Filmkrant (Eyelet). Buitenlands aanbod en public domain, o.a. via Vimeo. Korte films op Darling Quarantine en De korte filmcollectie. Waarom cinema ook wel 'De zevende kunst' heet? De kunst van de filmposter. De geboorte van de film, cinematheken en het werk van filmpioniers. Scenario-schrijven volgens de Hollywood-toverformule. Leren over film: junior quiz, info voor scholieren bij EYE en filmcollege in 40 stappen van Mark Cousins. Kleding, mode, film en social media: (zelf)expressie vroeger en nu.

Zie: INTERMEZZO 1INTERMEZZO 2INTERMEZZO 3INTERMEZZO 4INTERMEZZO 5INTERMEZZO 6INTERMEZZO 7

NB: het Filmhuis heeft met geen van de genoemde organisaties banden.