the_red_shoes.jpg

The red shoes

  • regie: Micheal Powell Emeric Presburger

  • met: Anton Walbrook • Moira Shearer • Marois Goring

  • GBR •drama, muziekfilm, romantiek • 1948 • 134 min.

The red shoes icon_trailer.png

Speciaal vanwege de bijzondere balletfilm BLACK SWAN (zie pag. 7) vertonen we deze maand ook de balletklassieker THE RED SHOES, die onlangs digitaal werd gerestaureerd en opnieuw is uitgebracht door het Filmmuseum. Tot de komst van Aronofsky’s dansdrama stond deze film uit 1948 te boek als beste balletfilm ooit. Sterker nog: volgens het British Film Institute behoort de tweevoudig Oscarwinnaar zelfs tot de tien beste Britse films allertijden.
Net als BLACK SWAN draait THE RED SHOES om de botsing tussen een talentvolle ballerina en de grote baas van een balletgezelschap. Hoofdpersoon van de film is de jonge Victoria (Moira Shearer, in het echt een professioneel ballerina) die alles opzij zet voor het dansen. Nou ja, bijna alles. Zij heeft namelijk ook een relatie met haar grote liefde Julian. Victoria krijgt de kans van haar leven als haar de hoofdrol wordt aangeboden in het ballet ‘De rode schoentjes’, naar het beroemde sprookje van Hans Christian Andersen. Dat heeft wel een hoge prijs: haar impresario Boris Lermontov (Anton Walbrook) dwarsboomt de romance tussen Victoria en Julian, en dwingt haar te kiezen tussen haar liefdesrelatie en het ballet.
Het regisseursduo Michael Powell en Emeric Pressburger maakte in 1948 meteen furore met THE RED SHOES. Niet zo vreemd, want hun aanpak was voor die tijd uniek en grensoverschrijdend. De regisseurs mengden als eersten ballet en muziek met cinema, en durfden het aan om in het hart van hun film een danssequentie van bijna een kwartier op te nemen. En dat allemaal in fel Technicolor - een bioscoopbeleving op zich.

NB: op 5 april wordt de voorstelling om 20:30 uur voorafgegaan door een inleiding. Zie ook pag. 4 van dit boekje.