black_swan.jpg

Black Swan

Black Swan icon_trailer.png

Direct na de wereldpremière van BLACK SWAN in Venetië werd het al voorspeld: de Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol zou dit jaar gaan naar Nathalie Portman. En zo geschiedde onlangs. Terecht, want haar vertolking is één van de beste sinds jaren: intens, heftig, pijnlijk en ontroerend tegelijk.
In BLACK SWAN speelt Portman de overambitieuze danseres Nina. Na jarenlang trainen wordt zij uitverkoren voor de hoofdrol in ‘s werelds beroemdste balletvoorstelling, het Zwanenmeer van Tsjaikovski. Nina komt hierdoor echter onder torenhoge druk te staan. Deels door haar voorgangster Beth (Winona Ryder) en haar jongere concurrente Lily (Mila Kunis), die allebei stikjaloers zijn. Deels ook door haar baas, choreograaf Thomas (Vincent Cassel), die openlijk twijfelt of Nina wel rijp genoeg is om de zware rol van witte én zwarte zwaan te spelen. En deels door haar moeder Erica (Barbara Hershey), een gewezen danseres die het eigenlijk niet kan verkroppen dat haar dochter slaagt waar zij zelf ooit faalde. Gaandeweg wordt alle druk Nina teveel. Zij krijgt steeds meer waanvoorstellingen, waardoor ze schijn en werkelijkheid niet meer uit elkaar kan houden.
Koren op de molen van regisseur Darren Aronofsky, die al meer dan tien jaar films maakt over mensen die een hoge tol betalen voor hun obsessies. In zijn debuut PI ging het om een wiskundig genie, in zijn meesterwerk REQUIEM FOR A DREAM om drugsverslaafde jongeren, in het miskende THE FOUNTAIN om een man op zoek naar het eeuwige leven, en in Oscarwinnaar THE WRESTLER om een uitgerangeerde freefighter. Ballerina Nina past naadloos in dat rijtje. Haar werdegang in BLACK SWAN levert een even duister als virtuoos drama op - een nooit eerder vertoonde kruising van psychohorror, thriller, klassieke muziek en niet te vergeten dans.