badlieutenant.jpg

Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans

Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans

Is BAD LIEUTENANT een remake van Abel Ferrera’s gelijknamige cultklassieker uit 1992? Regisseur Werner Herzog vindt van niet. Hij claimt zelfs dat hij die film, met een onvergetelijke Harvey Keitel als corrupte politieagent, niet kent. Want tijd om films te zien heeft Herzog niet. Wel om ze te maken: dankzij zijn enorme werklust verschijnen er per jaar één, twee, soms zelfs drie films of documentaires van hem (ENCOUNTERS AT THE END OF THE WORLD, GRIZZLY MAN). Het idee voor een tweede BAD LIEUTENANT deed zijn producent hem aan de hand. Die kende de film namelijk wél - hij was zelfs betrokken bij het origineel.
Toch is het met een kaarsje zoeken naar overeenkomsten tussen beide films, en eigenlijk is dat ook zinloos. BAD LIEUTENANT: PORT OF CALL - NEW ORLEANS staat geheel op eigen benen als bijzonder vermakelijke film. Het is een typische Herzog: vol energie, bizarre situaties en zwarte humor. Maar het mooiste vuurwerk komt van Nicolas Cage. Die kruipt onnavolgbaar in de ziel van de hoofdpersoon, Terence McDonagh, een rechercheur die alle regels aan z’n laars lapt. Na vele minder rollen lijkt Cage weer terug op zijn niveau van LEAVING LAS VEGAS.
Zoals de titel al verraadt speelt de nieuwe BAD LIEUTENANT in New Orleans. In 2005, als orkaan Katrina de stad in één grote chaos heeft achtergelaten. Chaos heerst ook in het leven van McDonagh. Of zijn chronische rugpijn, medicijngebruik of drugs- en gokverslaving daar de oorzaak van zijn, wordt niet duidelijk. Wel zie je hoe hij voortdurend op de rand van waanzin balanceert en regelmatig door het lint gaat om zijn doel te bereiken. McDonagh moet de moordenaars van vijf Senegalese immigranten zien te vinden en krijgt daarnaast te maken met gangsters en andere obscure types die iets van hem willen. Een lichtpuntje in zijn roerige leven is callgirl Frankie (Eva Mendes), maar ook zij bezorgt hem problemen.