nothing_personel.jpg

Nothing personal

  • regie: Urszula Antoniak

  • met: Stephen Rea • Lotte Verbeek

  • NED •drama • 2009 • 85 min.

Nothing personal icon_trailer.png

De reputatie van NOTHING PERSONAL snelde de film rap vooruit. In de zomer won het debuut van de Pools-Nederlandse cineaste Urszula Antoniak liefst zes hoofdprijzen op het hoog aangeschreven filmfestival van Locarno, om daar nog eens vier Gouden Kalveren aan toe te voegen tijdens het Nederlands Filmfestival. Wie de indringende film ziet begrijpt direct waarom: hij is on-Nederlands goed.
NOTHING PERSONAL gaat over de jonge Amsterdamse vrouw Anna (Lotte Verbeek), die na een relatiecrisis Nederland vaarwel zegt en haar heil zoekt in Connemara – een ruig, leeg en eenzaam gebied in het noordwesten van Ierland. Daar wil ze helemaal op eigen houtje weer zin zien te geven aan haar leven. Na enige omzwervingen met haar kleine tent belandt ze op een schiereiland, waar ze vanwege het barre klimaat intrekt bij een oudere weduwnaar (Stephen Rea, onder meer bekend van THE CRYING GAME). Er ontstaat een heel pragmatische relatie tussen het duo: Anna wil niets persoonlijks aan de man kwijt – ziedaar de titel – maar als dank voor de kost en inwoning wel klusjes opknappen, de moestuin onderhouden en turf steken. Toch ontdooit zij langzaam maar zeker, waardoor de beide tegenpolen naar elkaar toe groeien.
De dialogen in NOTHING PERSONAL zijn spaarzaam maar doeltreffend. Vooral de beelden doen het werk. En hoe: de Nederlandse cameraman Daniël Bouquet maakte dankbaar gebruik van de kleurenpracht van het Ierse berglandschap. Maar bovenal is het de film van Lotte Verbeek, die als Anna een onuitwisbare indruk maakt.