la_maison.jpg

La maison

La maison

In LA MAISON is Malo Pradal (Sergi López uit PAN’S LABYRINTH) verwikkeld in een echtscheiding. Terwijl zijn vrouw en hun drie kinderen op vakantie zijn, gaat hij met vrienden aan de boemel om zijn eenzaamheid te verdrijven. Na een uitje op het platteland buiten Parijs maken ze een plasstop. Malo’s oog valt op een affiche dat de gedwongen openbare verkoop van een landhuis aankondigt. Ze gaan erheen en sluipen het huis binnen. In een oude verhuisdoos vindt Malo een brief waarin een meisje schrijft hoe erg ze haar vader mist. De brief raakt Malo – hij moet aan zijn eigen dochtertje denken.
Malo heeft wel interesse in het huis en zoekt contact met de eigenaresse, Cloé. Zij blijkt de inmiddels volwassen schrijfster van de brief te zijn. Als Cloé die brief leest, komen ook bij haar allerlei emoties los. Bovendien blijkt dat ze het landhuis, waar ze zo lang heeft gewoond, eigenlijk niet wil verkopen. Een deel van haar verleden ligt daar, het deel dat haar zo heeft gevormd. Toch gaat ze gaandeweg inzien dat herinneringen een deel van haarzelf zijn, ook al zijn ze zo verbonden aan het huis. En Malo komt tot het inzicht dat een nieuw huis geen ‘thuis’ is als hij zijn gezin verliest.
Regisseur Manuel Poirier staat niet bepaald bekend om zijn commerciële successen. Toch heeft hij intussen een omvangrijk oeuvre op zijn naam staan: liefst vijftien films in 23 jaar. Typisch een regisseur die z’n eigen plan trekt en steeds weer ‘kleine’ films maakt over gewone mensen met gewone problemen. Ook LA MAISON is zo’n film.