Molière

‘De Franse tegenhanger van SHAKESPEARE IN LOVE’, zo wordt MOLIÈRE steevast genoemd. Logisch, want net als die Britse Oscarwinnaar is het een mooie én grappige kruising tussen kostuumfilm en komedie. Bovendien vertellen beide films een soortgelijk verhaal, dat laat zien waar de hoofdpersonen de mosterd haalden bij het schrijven van hun bekendste toneelstukken.
In MOLIÈRE gaat het om Jean-Baptiste Poquelin, zoals de Franse schrijver officieel heette. We maken kennis met hem wanneer hij vooraan twintig is en als beginnend acteur en toneelschrijver zijn brood probeert te verdienen in Parijs. Dat gaat hem echter niet zo goed af: Molière krijgt flinke schulden en ontvlucht de Franse hoofdstad. Dertien jaar lang toert hij met een theatergroep rond over het platteland, om uiteindelijk als een gevierd schrijver zijn rentree te maken in Parijs.
Wat gebeurde er in de tussentijd eigenlijk met hem? Niemand weet het precies, maar de film laat zien wat er gebeurd zou kunnen zijn: Molière (een sprankelende rol van Romain Duris) wordt gered door een rijke zakenman, die via hem wil scoren bij een jonge markiezin (Ludivine Sagnier). Zelf legt de schrijver het aan met de vrouw van zijn redder, die op haar beurt denkt dat ze een geheime aanbidder heeft. Kortom: een reeks relatie-perikelen, die weggelopen lijken uit de beroemde blijspelen van Molière zelf. Regisseur Laurent Tirard karakteriseert de film dan ook als ‘een denkbeeldige ontmoeting tussen de auteur en zijn oeuvre’. Tirard maakte er echter geen zware literatuurles van, maar in de eerste plaats een luchtige komedie.