volver.jpg

Volver

Volver icon_trailer.png

VOLVER is ontegenzeggelijk een Almodóvar-film: kleurrijk, een flinke portie drama en een vleug absurdisme. Net als veel van zijn eerdere films is VOLVER – zijn zestiende alweer – een hommage aan de vrouw en het leven. Ook familiebanden en de dood zijn opnieuw belangrijke ingrediënten.
De film begint op een kerkhof waar vrouwen de graven van hun dierbare overledenen schoonmaken alsof hun eigen leven ervan afhangt. Raimunda (Penélope Cruz) en haar zus Sole (Lola Dueñas) verzorgen het graf van hun moeder Irene (Carmen Maura) die bij een brand is omgekomen. Irene laat echter nog van zich spreken: ze keert als geest terug bij haar dochters om schoon schip te maken met onopgeloste zaken uit het verleden.
De twee zusjes hebben al heel wat meegemaakt in hun leven, maar ploeteren onverdroten voort. Sole werkt thuis als kapster nadat haar man haar heeft verlaten. Raimunda probeert als schoonmaakster de eindjes aan elkaar te knopen. Van haar werkloze man hoeft ze niets te verwachten; hij slijt zijn dagen al drinkend op de bank. Wanneer hij dan ook nog eens Raimunda’s dochter aanrandt, moet hij dit met de dood bekopen.
Een mistroostige film? Absoluut niet. Wat de vrouwen ook allemaal wordt aangedaan, hun overlevingsdrift zorgt ervoor dat ze steeds sterk uit de strijd komen. Hun kracht wordt uitstekend belichaamd door de actrices die hiervoor als collectief de prijs voor de beste actrice veroverden in Cannes.