Me-you-and-everyone.jpg

Me and you and everyone we know

Me and you and everyone we know icon_trailer.png

ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW zou weleens kunnen uitgroeien tot één van de grootste filmhuishits van dit jaar. De voortekenen liegen er in ieder geval niet om: op vrijwel alle festivals viel het vrolijkmakende debuut van de Amerikaanse videokunstenares Miranda July in de prijzen.
Niet zo vreemd, want de jonge regisseur heeft op een wonderlijke manier een reeks petites histoires samengesmeed tot één vloeiend verhaal. Centraal daarin staat de wat verlegen en weinig succesvolle kunstenares Christine (gespeeld door July zelf), die verliefd wordt op de pas gescheiden schoenenverkoper Richard. De man lijkt een loser eerste klas en heeft twee jonge zoontjes die hun tijd doden met computerspelletjes en chatten op het web. Daarnaast maken we kennis met Richard’s buurmeisje Sylvie, die veel te slim is voor haarleeftijd. En met een gefrustreerde collega die het aanlegt met twee puberende meisjes. En met...
Het beschrijven van deze verhaallijnen zal nooit duidelijk maken wát ME AND YOU nou zo wonderlijk maakt. Het knappe is dat July allerlei verhalen en personages voorschotelt die eigenlijk heel triest zijn. Desondanks laat ze je lachen. Critici hebben haar al vergeleken met regisseur Todd Solondz, die met HAPPINESS en STORYTELLING grimmige portretten maakte van doorsnee-Amerikanen. July toont eveneens de zelfkant van het Amerikaanse suburbia, maar dan hoopvoller en zonder leedvermaak. Bovendien rekent zij hilarisch af met het kunstwereldje dat haar zo heeft tegengewerkt.