- regie: Raymond Depardon
- met: documentaire
- FRA •documentaire • 2005 • 83 min.
- Ook van Raymond Depardon:
- 10e chambre
- Journal de France
- La vie moderne
- Ook met documentaire:
- Ässhäk - Geschichten aus der Sahara
- Être et avoir
- 10e chambre
- 4 Elements
- An inconvenient truth
- Ayurveda
- Ballets russes
- Bowling for Columbine
- Buddha’s lost children
- Crossing the bridge
- Dame la mano
- De stand van de maan
- Dixie Chicks: Shut up & sing
- Fahrenheit 9/11
- Forever
- Grizzly man
- Hollands licht
- Into great silence
- Johan Cruijff: en un momento dado
- Leonard Cohen, I’m your man
- March of the penguins
- Maria Bethania - música é perfume
- Marokko swingt
- Musica Cubana
- Ongeletterd
- Our daily bread
- Promises
- Super size me
- The last victory
- The story of the weeping camel
- The travelling birds
- Zidane, un portrait du 21e siècle
- Zielen van Napels
Bekijk alle films in het archief.
Profils paysans: Le quotidien
De Franse regisseur Raymond Depardon is maker van een groot oeuvre van documentaire films. In zijn films wordt er nergens iets gearrangeerd, de filmmaker heeft geen enkele controle op de situaties en mensen die hij filmt. De ontwikkeling van lichtere en geavanceerdere beeld- en geluidsapparatuur maakte het de filmer mogelijk overal te werken. Sinds begin jaren tachtig heeft Depardon in Parijs een aantal documentaires gemaakt: over een politiebureau (FAITS DIVERS), een psychiatrische inrichting (URGENCES) en, het ook in Filmhuis succesvol gedraaide 10E CHAMBRE, over de rechtsspraak.
Met zijn PROFILS PAYSANS gaat Depardon terug naar het boerenland en de boerencultuur. Hij ontdekt daar dezelfde soort problemen als in de grote steden. LE QUOTIDIEN (het dagelijkse leven) is de tweede film van deze serie en gaat over oude en noodgedwongen celibatair levende boeren in het zuiden van Frankrijk.
De vertelwijze van Depardon is heel rustig: de camera beweegt nauwelijks, het tempo is aangenaam traag. De boeren worden gefilmd met de wijn op de keukentafel en in een voice-over vertelt de regisseur wie wie is. De boeren praten over het harde werk, over de overheid waarvan ze niets verwachten, over het onzekere voortbestaan van hun bedrijven.
In PROFILS PAYSANS: LE QUOTIDIEN kijkt de regisseur met een liefdevolle blik naar deze langzaam verdwijnende samenleving. Maar hij blijft ze volgen: de film eindigt met Fin de chapitre . À suivre.
Met zijn PROFILS PAYSANS gaat Depardon terug naar het boerenland en de boerencultuur. Hij ontdekt daar dezelfde soort problemen als in de grote steden. LE QUOTIDIEN (het dagelijkse leven) is de tweede film van deze serie en gaat over oude en noodgedwongen celibatair levende boeren in het zuiden van Frankrijk.
De vertelwijze van Depardon is heel rustig: de camera beweegt nauwelijks, het tempo is aangenaam traag. De boeren worden gefilmd met de wijn op de keukentafel en in een voice-over vertelt de regisseur wie wie is. De boeren praten over het harde werk, over de overheid waarvan ze niets verwachten, over het onzekere voortbestaan van hun bedrijven.
In PROFILS PAYSANS: LE QUOTIDIEN kijkt de regisseur met een liefdevolle blik naar deze langzaam verdwijnende samenleving. Maar hij blijft ze volgen: de film eindigt met Fin de chapitre . À suivre.