het_zuiden.jpg

Het Zuiden

Het Zuiden

Na DE GROT en AMNESIA wilde regisseur Martin Koolhoven als eerste Nederlander een ‘Dogma’-film draaien. Maar toen initiator Lars von Trier die stroming passÈ had verklaard zag Koolhoven toch maar af van zijn plan. Desondanks heeft zijn nieuwste film HET ZUIDEN een boel Dogma-trekjes, waaronder een handheld-camera die de acteurs voortdurend dicht op de huid zit.
Centraal in HET ZUIDEN staat de alleenstaande Martje, eigenaresse van een wasserette waar voornamelijk allochtone vrouwen werken. Nadat een flirt met de nieuwe vrachtwagenchauffeur van haar bedrijf op een pijnlijk fiasco uitloopt ontstaan er problemen. Haar werkneemsters denken namelijk dat hun baas is aangerand en sluiten de chauffeur op in een ketelhok. Als Martje vervolgens in een soort psychose belandt (wat overigens wel Èrg snel gebeurt in de film) lopen de zaken volledig uit de hand.
Het resultaat is ‘Een Hollandse hel in Het Zuiden’, zoals de NRC treffend kopte. Door sommige recensenten is Koolhoven’s film uitgeroepen tot de beste Nederlandse productie sinds jaren. De hoofdrol van Monic Hendrickx, die we eerder zagen in NYNKE en ZUS&ZO, draagt daar vast aan bij. Maar de grootste attractie van HET ZUIDEN is toch de bijrol van Oksana Akinshina. Na haar verpletterende rol in LILJA 4-EVER speelt ze nu een kansloze moeder van een jonge baby. En meteen steelt ze de show – althans in de paar momenten dat zij gÈÈn Nederlands maar Russisch spreekt.