les_vacances_de_m_hulot.jpg

Les vacances de M. Hulot

Les vacances de M. Hulot icon_trailer.png

Jacques Tati introduceerde in LES VACANCES DE M. HULOT voor het eerst monsieur Hulot, het personage dat hem bij het grote publiek onsterfelijk zou maken. Dit typetje was de kapstok waaraan de filmkomiek al zijn ideeën kon ophangen – vooral die over slapstick natuurlijk. Maar en passant kon hij er ook zijn denkbeelden in kwijt over de toestand van de ‘moderne’ maatschappij, waarin voor een wereldvreemde man als Hulot eigenlijk geen plaats meer was.

Dat wordt overduidelijk in deze komedie, waarin de als altijd onhandige Hulot een compleet strandhotel op stelten zet. Al zijn goed bedoelde acties pakken voortdurend verkeerd uit, waardoor de vakantie van de de hotelgasten op een regelrechte catastrofe uitloopt. Tati trakteert de kijker daarbij op een aaneenschakeling van perfect getimede scènes en running gags.

Van al zijn films is LES VACANCES DE M. HULOT misschien wel Tati’s meest uitbundige. Zonder meer blijft het de Tati-film met de mooiste openingsscène, waarin de regisseur zonder enige dialoog de lachers op zijn hand krijgt. Deze beroemde scène – op een station waar passagiers voortdurend van perron moeten wisselen – bewijst dat tijdloze humor wel degelijk bestaat. LES VACANCES DE M. HULOT behoort dan ook tot het selecte groepje oude films dat de tand des tijds heeft doorstaan.