preloader.gif ma 30 14:30
JANUARI
preloader.gif za 04 20:30
preloader.gif di 07 14:30
FEBRUARI
broker_1.jpg

Broker

  • regie: Hirokazu Koreeda

  • met: Song Kang-ho • Dong-won Gang

  • ZKO •drama • 2022 • 129 min.

Broker

De Japanse regisseur Kore-eda Hirokazu (SHOPLIFTERS), gespecialiseerd in films over ‘alternatieve’ families, plaatst zijn nieuwe film in Korea. „Dankjewel dat je bent geboren”, zegt tienermoeder So-Yeung in een hotel in Seoul tegen de baby die ze niet lang daarvoor heeft achtergelaten bij een vondelingenluikje. In Kore-eda's films heeft iedereen een verhaal. Achter iedere beslissing zit een complexe realiteit verborgen. Zo nodigt hij ons uit terughoudend te zijn met snelle oordelen en vooringenomenheden. Verwonder je over de slagkracht van het bij elkaar gerommelde ‘gezin’ dat zich liefdevol ontfermt over een kind dat voortdurend op het punt staat te verdwijnen in de illegale babyhandel.

„Het idee dat de bloedband boven alles gaat, is achterhaald”, zegt de Japanse cineast Kore-eda over zijn laatste film. Tijdens het maken van SHOPLIFTERS (2018) groeide zijn fascinatie voor mensen die zelf hun eigen familie willen ‘maken’, hun eigen mini-gemeenschap in een samenleving die mensen marginaliseert. En waar de opvatting heerst dat moeders die hun baby afstaan dat doen uit gebrek aan liefde voor hun kind. Ontaarde moeders, noemen wij ze.

In BROKER zien we hoe een bij elkaar gerommeld gezelschap zich liefdevol ontfermt over een kind dat voortdurend op het punt staat te verdwijnen in de illegale babyhandel. Twee vrouwelijke rechercheurs houden de boel heimelijk in de gaten. „Nu zitten wij te hopen dat ze de baby verkopen om ze op heterdaad te kunnen betrappen”, zegt een van hen, als een geplande verkoop opnieuw in het honderd dreigt te lopen. Als het verhaal zich ontvouwt, groeit er begrip tussen de bewust kinderloze rechercheur en de tienermoeder die haar kind heeft achtergelaten bij een vondelingenluikje.

„Iedereen heeft een verhaal. Achter iedere beslissing zit een complexe realiteit verborgen” aldus Kore-eda. Zo nodigt hij ons uit terughoudend te zijn met snelle oordelen en platte vooringenomenheden. Tijdens zijn research luisterde hij naar kinderen die zelf zijn achtergelaten. Hun haast terloopse vraag of ze eigenlijk wel geboren hadden moeten worden, bleef nazinderen in zijn hoofd. Van die zindering maakt hij ons deelgenoot als de jonge moeder in een hotelkamer in Seoul tegen haar nog niet verkochte baby zegt: „Dankjewel dat je bent geboren”.

------
VPRO Cinema ★★★★
“Bitterzoet familiedrama van Japanse grootmeester”

------
de Volkskrant ★★★★
”Melancholisch en komisch”

------
NRC ★★★★
“Met veel compassie voor zijn personages verteld”