nr10.jpg

Nr. 10

Nr. 10

Na zes jaar komt Alex van Warmerdam met een nieuwe film, zijn tiende. Natuurlijk is het een zwarte komedie waarin de mens een speelbal is van … ja, waarvan eigenlijk niet. De spanning, raadsels, banale en kleinzielige wederwaardigheden – alles is vanouds 'Warmerdamiaans'. De totaal onvermoede richting die het tweede deel inslaat maakt NR. 10 echter tot een zeer verfrissende toevoeging aan zijn oeuvre, waarop inderdaad nauwelijks een gewone titel te plakken is.

Onbevangen en zonder voorkennis een film kijken is in het algemeen geen slecht idee. Bij de films van Alex van Warmerdam (DE NOORDERLINGEN, BORGMAN) is het eigenlijk het enige goede advies – waar zijn vertellingen heen gaan, daaraan moet je je overgeven. Logica is sowieso een relatief begrip waar toeval en het lot ruim baan krijgen. Daarbij legt Van Warmerdam zich niet vast op één bepaald genre, hoewel 'zwarte komedie' op een of andere manier wel een gemene deler is. Zijn oeuvre wordt echter vooral door zijn specifieke signatuur gekenmerkt en die heeft veel liefhebbers.

In NR. 10 studeert een toneelgroep in een industrieterrein aan de haven een nieuw stuk in. Aan de onderlinge verhoudingen tussen acteur Günter (Tom Dewispelaere) en zijn tegenspeler Marius (Pierre Bokma), actrice Isabel (Anniek Pheifer) en regisseur Karl (Hans Kesting) schort natuurlijk wel wat. Beetje bij beetje loopt het tussen hen uit de hand. Ondertussen hangen er personen rond met onduidelijke bedoelingen. En er wordt bespied, achtervolgd en gemanipuleerd, maar door wie precies en waarom blijft lang een raadsel. Günter lijkt ongevraagd wel een sleutelfiguur te zijn, maar waarvan? Dit alles vormt slechts de opmaat tot een volledig onvoorspelbare kanteling, die ook in Van Warmerdam's carrière best wel een gewaagde 'innovatie' genoemd kan worden.

------
NRC ★★★★★
“Een prachtig jubileum, Alex van Warmerdams ‘Nr. 10’. Vol kantelmomenten en met een vileine patsboemfinale. Je zegt er al snel te veel over.”

------
De Volkskrant ★★★★
“In het door paranoia voortgestuwde Nr. 10. lijkt Van Warmerdam volkomen bevrijd.” – “De regisseur laat in zijn tiende speelfilm allerlei facetten uit zijn oeuvre nog eens samenkomen.”