thelastright1.jpg

The Last Right

The Last Right

Michiel Huisman in een vermakelijke en hartverwarmende roadmovie-met-grafkist, dwars door een bewolkt Ierland, waarin het leven van twee broers en een recalcitrante begrafenisondernemer in spe, volledig op z'n kop gezet wordt.

Het is bijna Kerst en Daniel (Michiel Huisman, THE GUERNSEY LITERARY SOCIETY) – een ambitieuze jonge advocaat in Boston – is onderweg naar huis, naar Clonakilty, een klein plaatsje aan de zuidwest-kust van Ierland. Het is echter niet het kerstfeest, maar de begrafenis van zijn moeder, waarom Daniel in het vliegtuig zit. Daarnaast wacht hem thuis de verantwoordelijkheid voor tiener Louis, zijn autistische broer (Samuel Bottomley). Zijn carrière aan de andere kant van de oceaan wil Daniel daarvoor overigens niet opgeven. Hij is zijn afgelegen geboortegrond immers niet zonder reden ontvlucht, hoewel we zullen ontdekken dat de kaarten wat anders geschut zijn, dan misschien lijkt.

Het voorspelt weinig goeds, wanneer Padraig, de eenzame oude man uit Noord-Ierland, die naast Daniel in het vliegtuig zit, bij aankomst overleden blijkt te zijn. Door een absurde wending van het lot – in de vorm van een blunderende politie-stagiaire – krijgt Daniel iets later bovendien de lijkkist van Padraig toegewezen. Deze moet zijn laatste rustplaats krijgen op een eilandje voor de Noord-Ierse kust – niet bepaald om de hoek en bovendien met een deadline.

Wat Daniel ook niet helpt, is dat hij vanaf het begin botst met de autistische kanten van zijn jongere broer. Daarbij vervalt de film niet zomaar in de gebruikelijke stereotypen. Louis is vooral een individu met zijn eigen kwaliteiten, die zich zeker niet met een kluitje in het riet laat sturen.

Dat het leven niet zomaar te forceren is, en dat van Louis al helemaal niet, noopt Daniel ertoe – of is het een verkeerd ingeschat compromis? – zijn plannen te redden, door ze om te gooien. Het markeert voor Daniel en Louis het begin van een race tegen de klok, dwars door Ierland, aangevuld met de prettig tegendraadse kandidaat-begrafenisondernemer Mary. En natuurlijk met Padraig, in een kartonnen kist op het dak van hun Volvo.

De road-movie die volgt door het steeds regenachtige land, biedt alle ruimte voor menselijke confrontaties en drama, onverwachte wendingen en komische ontwikkelingen. Door een reeks misverstanden denkt de klunzige politie dat er een lijk ontvoert is, waarna de drie per ongeluk ook nog eens in het landelijke nieuws komen en iedereen zich bezig houdt met de vraag: moeten het gezag en de wet zegevieren, of het recht op een waardige laatste rustplaats?

In dit opgewekte en vertederende drama over bestemmingen in het leven, ontdekken alle personages ieder voor zich dat om gelukkig te worden, ze de ander moeten gunnen wat die verdient. En daarvoor eigen plannen en het verleden moeten achterlaten.

In dit geslaagde regiedebuut van Aoife Crehan verdient Samuel Bottomley de meeste lof, voor zijn sprankelende, gevoelige vertolking van de autistische Louis.