fire_will_come2.jpg

Fire will come (o que arde)

  • regie: Oliver Laxe

  • met: Amador Arias • Benedicta Sanchez •

  • FRA/LUX/SPA •drama, misdaad • 2019 • 86 min.

Fire will come (o que arde)

Ingetogen drama rond het armoedige boerenbestaan in de prachtige bergen van het afgelegen Galicië. Over overleven tussen schuld en argwaan, en de kwetsbaarheid van de woeste natuur.

Elk jaar woeden er zware branden in Galicië, de afgelegen streek in het barre, regenachtige noordwesten van Spanje. Het is een raadsel hoe deze ontstaan. Worden ze aangestoken door boeren, spelen bosbouwers of projectontwikkelaars een rol? Of is de klimaatverandering schuld? FIRE WILL COME grossiert echter niet in antwoorden op die vragen. Dàt het zal branden, dat staat wel buiten kijf.

Hoog in de bergen bestiert een stokoude boerin (Benedicta Sánchez) haar boerderijtje met een hond en drie koeien. Op een dag staat haar volwassen zoon Amador (Amador Arias) op de stoep, na jaren afwezigheid. Beide maken daar geen woorden aan vuil. Wat telt is dat hij nog leeft en zijn hulp is meer dan welkom.

Amador is oud-boswachter en heeft vastgezeten voor brandstichting, van de zeer ernstige soort. Moeder en zoon passen op de dieren en vullen hun dagen met klusjes, met de spectaculaire natuur als achtergrond. De twee kleine, zwijgende mensen met hun verweerde koppen bloeien na Amadors terugkeer zowaar enigszins op. Amador gaat steeds vaker op pad, laat zich in het boerendorp de vervelende toespelingen op zijn verleden welgevallen en leert zelfs de nieuwe en charmante veearts Elena kennen. Maar onvermijdelijk gebeurt dan toch wat al die tijd als dreiging in de lucht hing: het bos brandt, en hoe.

Hoofdrolspelers Sánchez en Arias maken (op late leeftijd) in FIRE WILL COME hun debuut. Hun gezamenlijke spel met minimale conversatie en geplaatst in de grillige natuur, vormt de kern van Laxe's drama, dat observerende documentaire, poetische natuur en het fantastische combineert. De regisseur groeide zelf op in het gebied en gebruikt beelden, die hij tijdens de twee zomers waarin hij filmde, van een echte bosbrand vastlegde, en van het apocalyptische landschap dat achterbleef.