preloader.gif zo 15 20:00
preloader.gif vr 20 15:30
DECEMBER
portrait_de_la_jeune_fille_en_feu.jpg

Portrait de la jeune fille en feu

Portrait de la jeune fille en feu icon_reserveer.png

In dit Franse kostuumdrama krijgt kunstenares Marianne een opmerkelijke opdracht: een huwelijksportret schilderen van jonkvrouw Heloïse, zonder haar medeweten. Een ode aan de vrouwelijkheid, maar dan met rebelse trekjes.

Al vroeg in de film zien we hoe Marianne haar mannetje staat. Om haar schilderdoeken te redden springt ze zonder schroom overboord, de woeste zee in. Ze is onderweg naar een prachtig Bretons eiland, waar een gravin haar gevraagd heeft om ongemerkt haar dochter Heloïse te schilderen.

Het geheime portret is bedoeld voor de aanstaande Italiaanse echtgenoot van Heloïse, die oorspronkelijk haar oudere zus zou huwen. Na diens mysterieuze dood is Heloïse naar voren geschoven. Zij is echter nog in volle rouw.

Als gezelschapsdame wordt Marianne geïntroduceerd bij Heloïse. Na het afreizen van de gravin blijven de vrouwen achter met een jonge huishoudster. ’s Nachts werkt Marianne stiekem aan het portret. Overdag, tijdens wandelingen langs de kust observeert zij haar model uitvoerig: haar bewegingen, haar blik, een zeldzame glimlach. Zo ontluiken in Heloïses laatste dagen van vrijheid romantische gevoelens tussen beiden. Het voorgenomen huwelijk is daarmee echter nog niet van de baan.

Regisseur Céline Sciamma koos twaalf jaar geleden al eens voor actrice Adèle Haenel (Heloïse) in haar regiedebuut NAISSANCE DES PIEUVRES. Daarna volgden TOMBOY (2011) en GIRLHOOD (2014). Het zijn coming-of-age films gesitueerd in het hedendaagse, met onderwerpen als genderexpressie en seksuele identiteit. Met PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU – de prachtige beelden komen pas goed tot recht op het grote doek! – laat ze een tijdloos liefdesverhaal zien tussen twee vrouwen. De film won zowel de prijs voor beste scenario als de Roze Palm op het Cannes Film Festival.