yuli.jpg

Yuli

  • regie: Icí­ar Bollaín

  • met: Carlos Acosta • Santiago Alfonso • Keyvin Martínez

  • CUB/GBR/SPA •biopic, drama, muziekfilm • 2018 • 104 min.

Yuli

Dit kleurrijke drama schetst een persoonlijk portret van het enerverende leven van de Cubaanse ballet-superster Carlos Acosta en zijn arme jeugdjaren in Havanna.

In tegenstelling tot BILLY ELLIOT, droomt in YULI het jonge ballettalentje niet van een danscarrière; zijn talent vertoont dit tienjarige schoffie, bijnaam Yuli, liever op straat. Het is de gedreven vader Pedro die hem het juiste pad op meent te sturen en hem daarom aanmeldt bij de nationale balletacademie. Dit is allemaal niet naar de zin van de eigenwijze Carlos – het zal vele keren blijken – maar vader regeert met (vaak onredelijk) harde hand over zijn gezin, en speciaal over Carlos, zich met regelmaat baserend op zijn ruime levenservaring als afstammeling van slaven.

Regisseur Icíar Bollaín (TAMBIÉN LA LLUVIA) biedt in deze bewerking van Acosta's memoires hem de ruimte zichzelf te spelen in Cuba, waar hij (in het heden) choreografeert en meedanst in een voorstelling die terugblikt op zijn eigen leven; een slimme ingreep waardoor deze reeks bewogen uitvoeringen onderdeel van de film konden worden.

Vooral de levendige, kleurrijke kinderscenes zijn een genot om te zien, met een schitterende rol van de debuterende Edlison Manuel Olbera Núñez. Acosta vierde vele triomfen om uiteindelijk de hoofddanser van The Royal Ballet in Londen te worden en daar de eerste zwarte Romeo ooit te vertolken.

Het wrange feit dat zijn vader Carlos' leven flinkt heeft beschadigd, de facto gelijk heeft gekregen èn tegelijkertijd Carlos de stof heeft aangereikt voor diens prachtige choreografiën, ontgaat Acosta zelf niet. Ook andere ambivalente elementen uit zijn leven gaat hij niet uit de weg, wat een grootmoedige en een eerlijke film oplevert.