pajaros_de_verano.jpg

Pájaros de verano

  • regie: Ciro Guerra

  • met: Carmiña Martí­nez • José Acosta • Natalia Reyes

  • COL/DEN/MEX •drama • 2018 • 125 min.

Pájaros de verano icon_trailer.png

Begin jaren '60 brengt de handel in drugs onverwachte rijkdom voor de Wayuu-clan in Colombia. Gaandeweg raken hun families echter verstrikt in een grimmige western.

In een eeuwenoud ritueel haalt Ursula haar jonge dochter Zaïda op. Na een periode van afzondering stapt deze nu als vrouw de wereld in. ‘Als er familie is, is er respect,’ zing-zegt Ursula. ‘Als er respect is, is er eer. Als er eer is, is er het woord, en is er vrede.’ Eer en familie staan centraal bij de Wayuu-clan in Guajira, in het noorden van Colombia.

Het is begin jaren '60. Zaïda viert haar nieuwe status met een broeierige dans tussen de houten huisjes in het stoffige dorpje aan de zee. De jonge Raphayet neemt de uitdaging aan. ’Je bent mijn vrouw,‘ fluistert hij na afloop. Maar de bruidschat voor Zaïda is hoog, te hoog voor deze koffiehandelaar.

Dan ontmoet hij, samen met zijn maat Moises, Amerikaanse ontwikkelingswerkers die op zoek zijn naar marihuana. Zou het niet veel winstgevender zijn als de boeren wiet gaan verbouwen? Raphayet en Moises beginnen voorzichtig met één baal en één ezel, maar de handel blijkt al gauw enorm lucratief. In no-time heeft Raphayet de bruidsschat bij elkaar om met Zaïda te trouwen.

Ursula en de clanoudsten krijgen waarschuwingen die hun voorouders in dromen meegeven en ze proberen de groeiende handel te beheersen. Toch wordt door de jaren heen de enkele ezel een hele colonne, komen er jeeps en vliegtuigen, pistolen en machinegeweren. En geweld.

In PAJAROS DE VERANO zien we hoe tussen 1960 en 1980 drugs de wereld van de Wayuu verscheuren. In EL ABRAZO DE LA SERPIENTE (2016) bleek al dat filmmakers Cristina Gallego and Ciro Guerra oog hebben voor de botsing van inheemse volken met de moderne wereld. Hun nieuwe film is een kleurrijk maar ontluisterend relaas over hoe Colombia een narco-staat werd.