unberuehrbare.jpg

Die Unberühbahre

Die Unberühbahre

De relatief jonge regisseur Oskar Röhler maakte met DIE UNBERÜHRBARE een ontroerend portret van zijn eigen moeder: de (west-)Duitse communiste Gisela Elsner, die in de jaren zestig een succesvol schrijfster was maar daarna in vergetelheid raakte.
In de film heet zij Hannah Flanders, een bijzonder sterke rol van de Duitse actrice Hannelore Elsner (geen familie trouwens). Met de val van het communisme en het einde van de Berlijnse muur stort Flanders’ wereld in. Verstard door de communistische dogma’s lukt het haar niet om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. In het Berlijn van na de muur wordt ze daardoor als een vreemde in haar eigen huis. Ontgoocheld en psychisch compleet in verwarring slijt zij de laatste dagen van haar leven, tot er maar één uitweg rest.
DIE UNBERÜHRBARE is niet bepaald een vrolijke film, wat nog eens versterkt wordt door het grauwe zwart-wit waarin Röhler zijn productie liet draaien. Critici hebben de film echter met open armen ontvangen: Röhler won er op het jongste filmfestival in Rotterdam de KNF-prijs van de Nederlandse filmkritiek mee. In zijn vaderland wordt hij als een nieuwe Fassbinder beschouwd en werd DIE UNBERÜHRBARE in 2000 beloond met de Duitse Film Award.