- regie: Francis Ford Coppola
- met: Martin Sheen • Marlon Brando • Robert Duvall • Dennis Hopper
- USA •actie, avonturenfilm, drama, oorlogsfilm • 1979/2001 • 197 min.
- Ook met Robert Duvall:
- Crazy Heart
- Ook met Dennis Hopper:
- Blue velvet
- Elegy
Bekijk alle films in het archief.
Apocalypse now redux
Wie kent ze niet, de klassieke frases 'I love the smell of napalm in the morning’ en ‘The horror... The horror’? Ze komen uit de moderne klassieker APOCALYPSE NOW, die sinds de première in 1979 tot één van de meesterwerken uit de filmhistorie wordt gerekend. Desondanks was regisseur Francis Ford Coppola niet tevreden en kwam hij in 2001 met APOCALYPSE NOW REDUX. Anders dan de titel misschien doet vermoeden is dit geen ingekorte versie (‘redux’ komt van het Latijnse ‘reducere’ – terugvoeren, ofwel heruitbrengen), maar een director’s cut die ruim vijftig minuten langer is dan het orgineel.
Het verhaal bleef natuurlijk ongewijzigd: tijdens de Vietnam-oorlog moet de jonge Amerikaanse legerkapitein Benjamin Willard (Martin Sheen) het Vietnamese binnenland in om de ontspoorde kolonel Walter Kurtz (Marlon Brando) op te sporen en te doden. Tijdens deze barre tocht wordt Willard voortdurend geconfronteerd met de waanzin van de oorlog. Uiteindelijk vindt hij de kolonel, die een eigen rijkje heeft gesticht en in het gezelschap leeft van gehersenspoelde onderdanen en een geflipte fotograaf (Dennis Hopper).
De uitbreidingen in REDUX bestaan voornamelijk uit enkele sexscènes, een lange sequentie op een Franse plantage en extra materiaal met Marlon Brando. Ze maken de film sterker nog dan het orgineel tot een pamflet tegen de oorlog. Als bonus liet Coppola de oorspronkelijke technicolor-kleuren herstellen en kreeg de film digitaal geluid, waardoor de beruchte fragmenten met napalm-bombardementen nóg realistischer overkomen dan voorheen.
Het verhaal bleef natuurlijk ongewijzigd: tijdens de Vietnam-oorlog moet de jonge Amerikaanse legerkapitein Benjamin Willard (Martin Sheen) het Vietnamese binnenland in om de ontspoorde kolonel Walter Kurtz (Marlon Brando) op te sporen en te doden. Tijdens deze barre tocht wordt Willard voortdurend geconfronteerd met de waanzin van de oorlog. Uiteindelijk vindt hij de kolonel, die een eigen rijkje heeft gesticht en in het gezelschap leeft van gehersenspoelde onderdanen en een geflipte fotograaf (Dennis Hopper).
De uitbreidingen in REDUX bestaan voornamelijk uit enkele sexscènes, een lange sequentie op een Franse plantage en extra materiaal met Marlon Brando. Ze maken de film sterker nog dan het orgineel tot een pamflet tegen de oorlog. Als bonus liet Coppola de oorspronkelijke technicolor-kleuren herstellen en kreeg de film digitaal geluid, waardoor de beruchte fragmenten met napalm-bombardementen nóg realistischer overkomen dan voorheen.