glory.jpg

Glory

Glory

Deze scherpzinnige komedie is het tweede deel van een trilogie over de Bulgaarse samenleving. De eerste film van het regisseursduo Kristina Grozeva en Peter Valchanov, THE LESSON, werd alom lovend ontvangen. In GLORY draait het opnieuw om machtsverhoudingen.



De alleenstaande en wat zonderlinge Tzanko werkt al zo’n kwart eeuw bij de spoorwegen. Op werkdagen gaat hij, na een bescheiden ochtendritueel, op pad om de staat van de spoorrails te controleren. Op een zomerdag vindt hij tot zijn verrassing enkele bankbiljetten op het spoor en even verderop zelfs een hele lading. Hij meldt de miljoenenvondst bij de politie. Zijn collega’s, die zich regelmatig verrijken met dieselolie uit de opslagtanks, begrijpen hem niet. Al maanden wachten ze op achterstallig salaris – zij weten wel een goede bestemming voor dat geld.

Voor het ministerie van transport is de rechtschapen Tzanko een geschenk uit de hemel. De pr-afdeling, onder leiding van Julia (Kristina Grozeva), grijpt de gebeurtenis dan ook met beide handen aan om het gedeukte imago van het departement op te krikken.

We leren Julia en haar man kennen tijdens een gesprek met een gynaecoloog. Ze nemen de mogelijkheden door om zwanger te raken, maar Julia loopt om de haverklap weg om telefoontjes te beantwoorden. Het tekent het leven van de ambitieuze carrièrevrouw: eigenlijk heeft ze helemaal geen tijd voor ouderschap. En nu al helemaal niet, ze moet een heel mediacircus in gang zetten rond Tzanko’s voorbeeldige gedrag.

Tijdens een gênante ceremonie krijgt Tzanko als dank een modern horloge. Echt blij is hij niet, hij is nu eenmaal gehecht aan zijn vaders Glory-horloge. Als dat horloge zoekraakt op het ministerie is het gedaan met Tzanko’s overzichtelijke leven. Zowel hij als Julia komen in een niet te stuiten rollercoaster terecht.