- regie: Pablo Larraín
- met: Natalie Portman • Peter Sarsgaard • Greta Gerwig • Billy Crudup
- CHL/FRA/USA •biopic, drama • 2016 • 100 min.
- Ook van Pablo Larraín:
- Neruda
- Ook met Natalie Portman:
- Black Swan
- Brothers (US)
- Closer
- Goya’s ghosts
- Knight of cups
- New York, I love you
- Song to song
- The other Boleyn girl
- Ook met Peter Sarsgaard:
- An education
- Kinsey
- Shattered Glass
- Ook met Greta Gerwig:
- 20th Century women
- Frances Ha
- Greenberg
- Isle of dogs
- Maggie’s plan
- Ook met Billy Crudup:
- 20th Century women
- After the wedding
- Stage beauty
Bekijk alle films in het archief.
Jackie
De eigenzinnige Chileense filmmaker Pablo Larraín (NO, NERUDA) maakte een opzienbarende biopic over Jackie Kennedy. Zowel qua vorm als inhoud. Met een glansrol van Natalie Portman, die volledig opgaat in haar personage.
JACKIE werd begin december juichend ontvangen na de première in de VS – de belangrijkste critici gaven allemaal een score van 100%. Hun quotes spreken voor zich: ‘Brilliantly constructed’ (Variety), ‘Extraordinary’ (The Hollywood Reporter), ‘Dazzlingly intellectual’ (Time Out New York), ‘Great cinema’ (The Guardian).
JACKIE toont ons wat er met presidentsvrouw Jacqueline Kennedy gebeurde in de week na de moord op John F. Kennedy in 1963. Van het ene op het andere moment belandt ze in een draaikolk en als kijker draaien wij net zo hard met haar mee. Maar Kennedy komt weer boven: ze regelt de begrafenis van haar man, begeleidt de kist naar de militaire begraafplaats van Arlington, zorgt voor haar kinderen en stelt de (politieke) erfenis van de Kennedy’s veilig. Ook geeft ze als weduwe een lang interview (aan Life Magazine) dat als raamwerk van de film fungeert.
Het knappe van JACKIE is het perspectief dat regisseur Larraín en zijn scenarist Noah Oppenheim hebben gekozen. Hun drama focust écht op Jackie Kennedy zelf, en niet op de geruchtmakende moord op haar man of alle samenzweringen die al zo vaak zijn uitgekauwd in films en documentaires. JACKIE is daardoor een drama dat onder je huid kruipt. Door het verhaal, de montage, de soms korrelige 16-mm beelden, de ijzingwekkende soundtrack, enzovoorts. Maar bovenal door de Oscar-waardige hoofdrol van Portman.
JACKIE werd begin december juichend ontvangen na de première in de VS – de belangrijkste critici gaven allemaal een score van 100%. Hun quotes spreken voor zich: ‘Brilliantly constructed’ (Variety), ‘Extraordinary’ (The Hollywood Reporter), ‘Dazzlingly intellectual’ (Time Out New York), ‘Great cinema’ (The Guardian).
JACKIE toont ons wat er met presidentsvrouw Jacqueline Kennedy gebeurde in de week na de moord op John F. Kennedy in 1963. Van het ene op het andere moment belandt ze in een draaikolk en als kijker draaien wij net zo hard met haar mee. Maar Kennedy komt weer boven: ze regelt de begrafenis van haar man, begeleidt de kist naar de militaire begraafplaats van Arlington, zorgt voor haar kinderen en stelt de (politieke) erfenis van de Kennedy’s veilig. Ook geeft ze als weduwe een lang interview (aan Life Magazine) dat als raamwerk van de film fungeert.
Het knappe van JACKIE is het perspectief dat regisseur Larraín en zijn scenarist Noah Oppenheim hebben gekozen. Hun drama focust écht op Jackie Kennedy zelf, en niet op de geruchtmakende moord op haar man of alle samenzweringen die al zo vaak zijn uitgekauwd in films en documentaires. JACKIE is daardoor een drama dat onder je huid kruipt. Door het verhaal, de montage, de soms korrelige 16-mm beelden, de ijzingwekkende soundtrack, enzovoorts. Maar bovenal door de Oscar-waardige hoofdrol van Portman.