the_salesman.jpg

The salesman

The salesman

De Iraanse regisseur Asghar Farhadi is een meester in psychologische verhalen, zo bewees hij eerder in zijn indringende Oscarwinnaar A SEPARATION. Zijn nieuwste film is opnieuw een relatiedrama. Minstens zo mooi, minstens zo beklemmend.



Emad en Rana zijn partners die beiden werken als toneelacteur in Teheran. Ze zitten midden in hun voorbereiding van ‘Death of a salesman’ als ze halsoverkop hun appartement moeten verlaten. Hun flat dreigt in te storten door werkzaamheden in de buurt en ze moeten op zoek naar andere woonruimte. Gelukkig weet een collega raad. Ze kunnen terecht in een appartement op het dak van een flat. De vorige huurster – een prostituée – is overhaast vertrokken en heeft zelfs in één van de kamers haar spullen achtergelaten.

Op een avond is Rana alleen thuis in het appartement. Er wordt gebeld en ze doet de voordeur alvast open. Voor Emad, denkt ze, maar er komt een andere man binnen die zich aan haar vergrijpt. Als Emad later thuiskomt blijkt dat de buren Rana gewond naar het ziekenhuis hebben gebracht. In de dagen die volgen bijt hij zich vast in het vinden van de dader: wie is hij en hoe kan hij gestraft worden? Rana is angstig en wil het liefst verder leven alsof er niets is gebeurd.

Regisseur AsgharFarhadi weet als geen ander hoe hij de reacties van mensen op een ingrijpende gebeurtenis kan verbeelden zodat je met beide partijen kunt meevoelen. Zo ook bij THE SALESMAN. Tot aan de onverwachte ontknoping vraag je je af: wat zou je zelf doen?