the_assassin.jpg

The assassin

The assassin

Kan dat wel, een bijna poëtische martial-artsfilm? De Taiwanese grootmeester Hou Hsiao-hsien bewijst het met THE ASSASSIN, in Cannes bekroond met de prijs voor beste regie.

Eerder maakte Hou sociaal-realistische films (THREE TIMES, LE VOYAGE DU BALLON ROUGE) over familiebanden, liefde en vervreemding – vaak vanuit historisch of autobiografisch perspectief. Met zijn nieuwe film zoekt Hou een ander genre op, maar blijft hij zijn uitgangspunten trouw. Verwacht dus geen actiefilm à la HOUSE OF FLYING DAGGERS, met ontelbare slachtoffers, spektakel of onnavolgbare stunts. THE ASSASSIN is veel meer een ingetogen film, met een verhaal dat zich in wondermooi geschoten scènes en lange takes langzaam ontvouwt.

THE ASSASSIN, gebaseerd op een kort verhaal van Pei Xing, speelt zich af tijdens de Tang-dynastie in het 9e eeuwse China. Het is een chaotisch tijdperk waarin verschillende provincies zich willen losmaken van het keizerrijk.

Middelpunt is Nie Yinniang, een beeldschone jonge vrouw die als tienjarige door haar tante – prinses én non – Jia Xin is ontvoerd. Nie heeft zich moeten bekwamen in allerlei gevechtssporten. En eenmaal opgenomen bij de ‘Orde van de Moordenaars’ krijgt ze de ene na de andere opdracht om corrupte politici en malafide despoten uit de weg te ruimen. Vastberaden als ze is, gaat het toch fout op één van haar missies: Nie kan het niet over haar hart verkrijgen om haar doelwit te doden in het bijzijn van zijn jonge zoontje. Dat komt haar duur te staan. Jia Xin eist van haar dat ze teruggaat naar haar geboorteplaats in de provincie Weibo en de daar regerende gouverneur ombrengt. Het is een uiterst pijnlijk dilemma: het gaat om haar neef die ooit door haar ouders als haar toekomstige echtgenoot is aangemerkt.