the_lesson.jpg

The lesson

  • Ook van Kristina Grozeva:

  • Glory
  • glory.jpg
  • Ook van Petar Valchanov:

  • Glory
  • glory.jpg
  • Ook met Margita Gosheva:

  • Glory
  • glory.jpg

The lesson

Een paar jaar geleden werd de filmhuiswereld overspoeld door een golf bijzondere films uit Roemenië, waaronder Oscarwinnaar 4 MAANDEN, 3 WEKEN EN 2 DAGEN. Realistische drama’s waren dat, vaak aan de rafelranden van de Roemeense maatschappij. In buurland Bulgarije bleef het op filmgebied een stuk stiller. Maar met THE LESSON komt daar verandering in: dit drama was afgelopen jaar een must-see op tal van Europese filmfestivals, waaronder het Rotterdamse IFFR.

THE LESSON gaat over Nadezjda (Margita Gosheva), lerares Engels in een Bulgaars provinciestadje. Op school houdt zij de teugels strak, zo blijkt als in het begin van de film een leerling wordt bestolen door een klasgenootje. Nadezjda geeft hen dan een strenge les over goed en kwaad en over schuld en boete. Die diefstal is echter klein bier vergeleken met wat Nadezjda vervolgens thuis meemaakt: haar man – een alcoholistische werkloze nietsnut – blijkt haar salaris er doorheen gejaagd te hebben, waardoor ze in de problemen komen bij het aflossen van de hypotheek. Al snel verschijnt er een deurwaarder, die dreigt met beslaglegging op hun huis.

Nadezjda gaat vervolgens op zoek naar oplossingen. Helaas loopt dat faliekant mis: een freelance-klus als vertaler blijkt uiteindelijk niets op te leveren, haar vader weigert Nadezjda een lening omdat zij kritiek heeft op zijn jonge nieuwe vriendin, en geld lenen bij een woekeraar blijkt ook al geen goed plan. Tegenslag volgt op tegenslag, totdat Nadezjda een onverwachte keuze maakt.

Thematisch heeft THE LESSON wel wat raakvlakken met het Russische drama LEVITHIAN van Andrey Zvyagintsev en vooral ook met DEUX JOURS, UNE NUIT van de Waalse broers Jean-Pierre en Luc Dardenne. Volgens sommige filmcritici kan het drama zich daar zelfs mee meten. Een groter compliment lijkt nauwelijks denkbaar voor het debuterende regisseursduo Kristina Grozeva en Petar Valchanov. Wordt hun drama wellicht het begin van een Bulgaarse filmgolf?