woman_in_gold.jpg

Woman in gold

Woman in gold

Wie kent het niet, het bladgouden portret van Adèle Bloch-Bauer, beter bekend als ‘Woman in Gold’. Deze Adèle was een vriendin van de Weense schilder Gustav Klimt, die haar in 1907 portretteerde. Ze stierf jong, in 1925. De opdrachtgever en eigenaar van het schilderij, Adèle’s echtgenoot, moest Oostenrijk na de Anschluss in 1938 ontvluchten. Het portret werd samen met andere kunstwerken door de nazi’s geconfisqueerd. Later kwam het in handen van de Oostenrijkse staat en werd het een trekpleister voor de Österreichische Galerie Belvedere in Wenen. Het topstuk bracht tijdens een veiling in 2006 het luttele bedrag van 135 miljoen (!) dollar op en hangt nu in de Neue Galerie in New York.

In WOMAN IN GOLD staat het nichtje van het Joodse echtpaar Bloch-Bauer centraal: Maria Altman (Helen Mirren). Zij overleeft als één van de weinigen de Jodenvervolging en vlucht naar Amerika. Decennia later, in 1998, gaat ze samen met de jonge advocaat E. Randol Schönberg (Ryan Reynolds) de strijd aan met de Oostenrijkse staat om de gestolen kunstwerken terug te krijgen. Geld is niet haar drijfveer, beweert ze. Maria zoekt gerechtigheid voor haar familie – bovendien hebben de nazi’s ook háár leven beschadigd. Voor het eerst sinds haar vlucht komt ze weer in haar geboorteland, en dat blijkt een emotioneel weerzien.

Regisseur Simon Curtis (MY WEEK WITH MARILYN) wekt in sepia-getinte flashbacks Maria’s verleden tot leven. Maar zijn focus ligt toch vooral op het juridische gevecht, waarvoor hij zich baseerde op het boek dat Randol Schönberg (zoon van de beroemde componist) schreef over deze rechtszaak. Helen Mirren zet, zoals we van haar gewend zijn, een pittige Maria Altman neer. En ook Ryan Reynolds komt, zij het wat later, lekker op dreef in dit rechtbankdrama.