the_hundred_foot_journey.jpg

The hundred-foot journey

The hundred-foot journey

Honderd voet, ofwel dertig meter. Dat is de afstand tussen het verfijnde restaurant van Madame Mallory (topactrice Helen Mirren) en het krot waar de Indiase Hassan Kadam een eigen restaurant opent. Zo dichtbij, en tegelijk zo ver weg. Want er gaapt een diepe kloof tussen het met een Michelin-ster bekroonde eetpaleis van de chique Mallory en de nieuwe zaak van de luidruchtige familie.

Aan het begin van THE HUNDRED-FOOT JOURNEY verhuizen de Kadams naar Groot-Brittannië nadat de moeder is omgekomen bij een brand. Oudste zoon Hassan, die het koken van haar leerde, kan echter niet aarden in Engeland. ‘De groenten hier hebben geen ziel.’ Daarop laadt zijn kleurrijke vader de hele familie, zes man sterk, in een oude auto en toeren ze door Europa. Tot ze belanden in het schilderachtige Zuid-Franse dorpje Saint-Antonin-Noble-Val. Daar staat een pand leeg dat prima geschikt zou zijn als restaurant. Na de opening melden de eerste bezoekers zich schoorvoetend – tot grote ergernis van de snobistische Madam Mallory. Zij verafschuwt harde sitarmuziek en de lucht van tandoori. Kunnen de honderd voet overbrugd worden? En welke rol spelen oude familierecepten en een ontluikende liefde daarbij?

THE HUNDRED-FOOT JOURNEY is een luchtige feelgood-film van de Zweedse regisseur Lasse Hallström (THE CIDER HOUSE RULES, SALMON FISHING IN THE YEMEN) die prima past in de hype voor koken en lekker eten. De film doet je verlangen naar de zomer in Frankrijk. En wellicht naar een hapje Indiaas eten.