of_horses_and_men.jpg

Of horses and men

  • Ook met Charlotte Bøving:

  • Rams
  • rams.jpg

Of horses and men

Bonkige paarden, excentrieke mensen en overweldigende landschappen. Dat zijn de drie hoofdingrediënten van de zwarte komedie OF HORSES AND MEN, waarmee de IJslandse regisseur Benedikt Erlingsson vorig jaar hoge ogen gooide tijdens het Rotterdams Filmfestival. Zijn debuut ging er al snel over de tong. Deels door het nogal confronterende beeld op de poster (zie de foto hiernaast), maar vooral doordat je als kijker deze film niet licht vergeet.

OF HORSES AND MEN schetst het leven in een verlaten vallei aan de IJslandse kust. Een bij vlagen hard leven, voor mens én paard. Die twee kunnen er niet zonder elkaar, maar soms ook niet mét elkaar. Dat wordt duidelijk in de collage van – deels samenhangende – scènes waaruit de film bestaat. Bijvoorbeeld in de wrang-grappige opening, waarin een grote vent op een klein paard over het eiland galoppeert in de typische draf van het IJslandse paardenras. De man wordt voortdurend in de smiezen gehouden door buurtgenoten met verrekijkers: waar gaat hij heen, en wat spookt hij daar uit? Ook mooi is de scène waarin een man met zijn paard de ijskoude zee in rijdt, om Wodka te drinken op een Russisch schip met een speciale paardenlift. En dan is er nog een toerist die verdwaalt in een sneeuwstorm, waarna hij zijn paard als een wel heel bijzondere warmhouder gebruikt.

Het camerawerk in de komedie is prachtig: OF HORSES AND MEN neemt je haast letterlijk mee naar IJsland. Regelmatig zie je het landschap via close-ups in de zwarte ogen van de paarden, wat een bijzonder effect geeft. ‘Deze film verdient zijn cultstatus’, schreef The Guardian dan ook heel terecht.