girlhood.jpg

Girlhood

  • regie: Céline Sciamma

  • met: Karidja Touré • Assa Sylla • Lindsay Karamoh

  • FRA •drama • 2014 • 112 min.
  • Ook van Céline Sciamma:

  • Tomboy
  • tomboy.jpg

Girlhood

Sinds jaar en dag zet het Rotterdams Filmfestival (IFFR) jonge regisseurs in de picture. Soms worden dat later grootheden, zoals Christopher Nolan (MEMENTO, INTERSTELLAR) die in 1999 op het IFFR debuteerde met FOLLOWING. Maar soms zíjn het al grootheden, zoals de Française Céline Sciamma (NAISSANCE DES PIEUVRES, TOMBOY). Om warm te lopen voor het festival toert haar nieuwste film GIRLHOOD in januari door het hele land en draait hij ook éénmalig bij ons als IFFR-preview.

Hoewel de titel misschien anders doet vermoeden, is GIRLHOOD geen tegenhanger van Richard Linklater’s succesvolle drama BOYHOOD. Al zijn ze thematisch wel verwant. Sciamma zoomt net als in haar vorige films in op een groepje opgroeide meisjes. Dit keer komen die echter niet uit de blanke Franse middenklasse, maar uit de gekleurde bevolking de beruchte banlieues van Parijs.

De film vertelt het verhaal van de 16-jarige Marieme (Karidja Touré) die met haar zusje en ouders in één van die kansarme wijken woont. Haar belangrijkste uitlaatklep is American Football, een sport voor rouwdouwers. Al snel wordt Marieme door drie vriendinnen opgenomen in een soort meisjesbende. Overdag chillen ze met elkaar in het Parijse winkelcentrum Les Halles, waar ze zich ook bezighouden met zakkenrollen. Verder gaan ze met elkaar uit en bevechten ze met andere bendes hun territorium. In vier hoofdstukken zien we hoe Marieme opgroeit: van scholier via dropout tot kleine crimineel, en uiteindelijk tot jonge volwassene. Haar uiterlijk en identiteit veranderen in elke fase op een wonderlijke manier mee.

Afgelopen voorjaar ging GIRLHOOD in première op het Filmfestival van Cannes, waar Sciamma nét buiten de prijzen viel in het belangrijkste bijprogramma Quinzaine des réalisateurs. De recensies waren er niet minder om: op metacritic.com scoort de film momenteel een 99/100 en het gezaghebbende Amerikaanse Indiewire noemde het ‘één van de beste coming of age-films in jaren’.