kreuzweg.jpg

Kreuzweg

  • regie: Dietrich Brüggemann

  • met: Lea van Acken • Franziska Weisz • Lucie Aron

  • DUI •drama • 2014 • 107 min.

Kreuzweg

Strikt vasthouden aan een bepaald geloof is de bron van veel conflicten, zo weet iedereen die Michael Haneke’s moderne klassieker DAS WEISSE BAND heeft gezien. Ook in KREUZWEG van regisseur Dietrich Brüggemann komt dit thema terug. De film draait om de 14-jarige Duitse Maria, die anno nu opgroeit in een gezin dat de strengste variant van de katholieke kerk aanhangt.

Maria’s moeder is volkomen gefixeerd op Maria’s jongste broertje, een jochie van vier dat nog steeds niet praat. De kwetsbare Maria is net als haar moeder vol van het geloof en gruwt van aardse zaken zoals moderne muziek en uitgaan. Al is ze soms wel degelijk bezig met hoe ze eruitziet en wat haar klasgenoot Christian van haar vindt. Die tegenstrijdige gevoelens vechten bij Maria om de boventoon. Uiteindelijk wint het geloof en wil zij letterlijk haar leven opofferen. Als tegenprestatie van God verwacht zij dat haar broertje dan alsnog gaat praten.

De opzet van KREUZWEG is heel bijzonder. De film bestaat uit 14 mini-hoofdstukken met de titels van de 14 kruiswegstaties (‘Jezus wordt ter dood veroordeeld’, ‘Jezus wordt in het graf gelegd’, etcetera), waarbij de jonge Maria de rol van Jezus heeft. Ook de vorm is bijzonder: de meeste scènes zijn geschoten met een vaste statische camera, waardoor een soort tableaus ontstaan – met beelden die je als kijker de film inzuigen.

KREUZWEG doet soms denken aan het onlangs door ons vertoonde DIE FRAU DER POLIZISTEN, waarin kinderverdriet eveneens tot in de diepste vezels werd verbeeld. Volkomen terecht won Brüggemann’s sterke drama begin dit jaar in Berlijn de Zilveren Beer voor het beste scenario.