shirley_ndash_visions_of_reality.jpg

Shirley: visions of reality

  • regie: Gustav Deutsch

  • met: Stephanie Cumming • Christoph Bach • Florentín Groll • Elfriede Irrall

  • OOS •drama • 2013 • 92 min.

Shirley: visions of reality

De schilderijen van de Amerikaanse kunstenaar Edward Hopper zijn wereldberoemd, maar nog nooit kon je ze zien zoals in SHIRLEY: VISIONS OF REALITY van Gustav Deutsch. De Oostenrijkse regisseur maakte eerder documentaires waarin hij toeschouwers op een heel andere manier liet kijken naar beelden uit de filmgeschiedenis. Voor SHIRLEY gebruikte hij dertien doeken van Hopper als basis voor zorgvuldig vormgegeven scènes, zoals ‘Office at night’, ‘Western Motel’, ‘Usherette’ en ‘A woman in the sun’.

Centraal in de film staat Shirley (Stephanie Cumming), een actrice met een voorliefde voor geëngageerd theater en een grote afkeer van de poeha van Hollywood. Zij vertelt over haar leven, dat van haar partner en over de ups en downs van haar beroep. Als kijker word je en passant meegezogen in dertig woelige jaren Amerikaanse geschiedenis, want elke scène begint met orginele radioberichten uit de periode 1940-1970.

Deutsch is overigens niet de eerste filmmaker die zich door Hopper liet inspireren. Alfred Hitchcock (PSYCHO), Wim Wenders (THE END OF VIOLENCE), cultregisseur Dario Argento (PROFONDO ROSSO) en anderen gingen hem voor. Omgekeerd liet Hopper zich bij het maken van zijn schilderijen weer inspireren door films – hij stond bekend als een fervent filmbezoeker. SHIRLEY: VISIONS OF REALITY biedt het beste van twee werelden, zo constateerde NRC Handelsblad: ‘Op het eind weet je niet wat je bewonderd hebt: het ijzige universum van Hoppers schilderijen, of het loopje dat Deutsch daarmee genomen heeft.’