Jeune & jolie icon_trailer.png

Jong is ze en mooi, de 17-jarige Isabelle in JEUNE & JOLIE. Maar echt gelukkig? Dat niet. Hoewel ze uit een rijk en zorgeloos bourgeois-gezin komt, heeft ze toch een probleem. Dat uit zich voor het eerst als Isabelle tijdens haar grote vakantie wordt ontmaagd door een Duits zomervriendje. Haar eerste keer échte seks, maar ze vindt er eigenlijk heel weinig aan. Om die slechte ervaring achter zich te laten neemt Isabelle een bijzonder besluit: ze gaat buiten schooltijd aan het werk als escortgirl. Ze ontmoet oudere mannen in anonieme hotelkamers in Parijs en ontwikkelt op die manier haar seksuele identiteit. Dat loopt echter spaak wanneer Isabelle’s ouders achter haar geheime dubbelleven komen.

Ziedaar in een notendop het scenario van JEUNE & JOLIE, de nieuwste film van François Ozon. Een verhaal dat op het lijf geschreven lijkt van de Franse regisseur, die vooral in zijn oudere speelfilms (SITCOM, SWIMMING POOL) en shorts (UNE ROBE D’ÉTÉ) al een obsessie liet zien met seks en – vrouwelijk – bloot. Ook Ozon’s jongste drama is doorspekt met zijn geliefde elementen, inclusief actrice Charlotte Rampling (SOUS LE SABLE) en de muziek van Françoise Hardy (net als in HUIT FEMMES). Grootste ontdekking is hoofdrolspeelster Marine Vacth, een 23-jarig Frans fotomodel. Zij zet de veel jongere Isabelle buitengewoon sterk en geloofwaardig neer.

Overigens zijn filmrecensenten het niet met elkaar eens over JEUNE & JOLIE. ‘Goede god. Wat zou het toch fijn zijn als we van dit soort sprookjes over zich prostituerende tienermeisjes verlost werden’, sneerde het blad Opzij bijvoorbeeld in een themanummer over seksisme. Maar de Filmkrant zag het heel anders: ‘JEUNE & JOLIE is de betere François Ozon. Bitter en wreed. IJskoud en echt. Onderhoudend en verontrustend.’