wadjda.jpg

Wadjda

  • regie: Haifaa Al-Mansour

  • met: Reem Abdullah • Waad Mohammed

  • SAO •drama • 2012 • 93 min.

Wadjda icon_trailer.png

Wadjda, een meisje van tien, wil een nieuwe groene fiets. Dat lijkt niet zo’n buitensporige wens, maar dat is het wel als je in een buitenwijk van Riyadh woont. Vrouwen en meisjes mogen immers niet fietsen in Saudi-Arabië. De vrijgevochten Wadjda laat zich niet op haar kop zitten en verzint een list: ze gaat geld verdienen zodat ze haar fiets zélf kan kopen. Hoe? Door mee te doen aan een wedstrijd waarin je kennis van de Koran wordt getoetst. Daar valt geld mee te winnen.

Wadjda is een gewoon Saudisch meisje, maar net een tikje opstandiger dan haar klasgenootjes. Ze houdt van Engelstalige muziek, draagt onder haar traditionele kleren paarse veters in haar gympies en verdient wat bij met het maken van armbandjes. Haar moeder laat haar dochter maar begaan. Ze heeft wel wat anders aan haar hoofd, want haar man wil er zeer tegen haar zin een tweede vrouw bijnemen.

Zeker, de film WADJDA gaat over de positie van vrouwen in Saudi-Arabië. Achter elkaar komt een hele waslijst geboden en codes aan bod, waaraan vrouwen en meisjes zich moeten houden. Ook regisseur Haifaa al Mansour, de eerste vrouwelijke filmmaker uit Saudi-Arabië, had daarmee te kampen. Vanuit een busje moest ze de buitenopnamen voor haar film bijwonen en ze kon niet in het openbaar overleggen met haar mannelijke crewleden. Dat ging per portofoon.

Toch is WADJDA een luchtige film geworden. ‘Ik wilde een film met humor en emotie die mensen nieuwsgierig maakt naar onze situatie’, zegt Haifaa Al Mansour in de Filmkrant. Dat levert een aansprekend portret op van een eigenzinnig meisje. Niet voor niets kreeg WADJDA dit jaar de publieksprijs op het Filmfestival van Rotterdam.