- regie: Philippe Le Guay
- met: Fabrice Luchini • Lambert Wilson • Maya Sansa
- FRA •komedie • 2013 • 104 min.
- Ook van Philippe Le Guay:
- Cold war
- Ida
- Les femmes du sixième étage
- My summer of love
- Ook met Fabrice Luchini:
- Confidences trop intimes
- Le meilleur reste à venir
- Les femmes du sixième étage
- Ma loute
- Molière
- Potiche
- Ook met Lambert Wilson:
- Au bout des doigts
- Des hommes et des dieux
- The belly of an architect
- Ook met Maya Sansa:
- Buongiorno, notte
Bekijk alle films in het archief.
Alceste à bicyclette
De Franse regisseur Philippe le Guay werd instant beroemd met zijn succesvolle LES FEMMES DU SIXIÈME ÉTAGE, een grappige film waarin Fabrice Luchini als oudere rijke bankier plots een heel nieuw leven ontdekt. In ALCESTE À BICYCLETTE werkt het duo opieuw samen, en opnieuw levert dat een lichtvoetige komedie op.
Anders dan de titel en de foto hiernaast doen vermoeden gaat de film trouwens niet zozeer over fietsen. ALCESTE À BICYCLETTE draait namelijk om Molière’s toneelstuk De Misantroop, waarin ene Alceste zich voorneemt om altijd de waarheid te vertellen. Daardoor botst hij met zijn oude vriend Philinte, die leugentjes om bestwil als het beste smeermiddel ziet voor de maatschappij. Centraal in de film staat de verbitterde toneelacteur Serge (Luchini), die zich uit zijn oude wereldje heeft teruggetrokken omdat het volgens hem van list en bedrog aan elkaar hangt. Al drie jaar lang woont hij op een eiland, ver weg van zijn vroegere leven. Wanneer zijn vriend en oud-collega Gauthier (Lambert Wilson) hem vraagt om het stuk van Molière te spelen weigert hij dan ook pertinent. Nou ja, na aandringen van Gauthier wil Serge dan toch wel repeteren – daarna zien ze wel verder. Tijdens de repetities loopt het op een vrolijke manier uit de hand tussen de twee, zeker als de mooie gescheiden Francesca (Maya Sansa uit LA MEGLIO GIOVENTÙ) hun weg kruist. Zij weet door Serge’s pantser heen te prikken en er ontstaat zelfs een romance.
ALCESTE À BICYCLETTE heeft een soort Droste-effect: net zoals het stuk van Molière gaat het over de botsing tussen eerlijk gedrag en sociaal aangepast gedrag. Maar de komedie gaat over véél meer, aldus de Filmkrant. ‘Over hoge versus lage cultuur, vriendschap, mannelijke competitiedrang, divagedrag en de betekenis van theater. En dat alles zonder dat de film topzwaar wordt. Dat is knap.’
Anders dan de titel en de foto hiernaast doen vermoeden gaat de film trouwens niet zozeer over fietsen. ALCESTE À BICYCLETTE draait namelijk om Molière’s toneelstuk De Misantroop, waarin ene Alceste zich voorneemt om altijd de waarheid te vertellen. Daardoor botst hij met zijn oude vriend Philinte, die leugentjes om bestwil als het beste smeermiddel ziet voor de maatschappij. Centraal in de film staat de verbitterde toneelacteur Serge (Luchini), die zich uit zijn oude wereldje heeft teruggetrokken omdat het volgens hem van list en bedrog aan elkaar hangt. Al drie jaar lang woont hij op een eiland, ver weg van zijn vroegere leven. Wanneer zijn vriend en oud-collega Gauthier (Lambert Wilson) hem vraagt om het stuk van Molière te spelen weigert hij dan ook pertinent. Nou ja, na aandringen van Gauthier wil Serge dan toch wel repeteren – daarna zien ze wel verder. Tijdens de repetities loopt het op een vrolijke manier uit de hand tussen de twee, zeker als de mooie gescheiden Francesca (Maya Sansa uit LA MEGLIO GIOVENTÙ) hun weg kruist. Zij weet door Serge’s pantser heen te prikken en er ontstaat zelfs een romance.
ALCESTE À BICYCLETTE heeft een soort Droste-effect: net zoals het stuk van Molière gaat het over de botsing tussen eerlijk gedrag en sociaal aangepast gedrag. Maar de komedie gaat over véél meer, aldus de Filmkrant. ‘Over hoge versus lage cultuur, vriendschap, mannelijke competitiedrang, divagedrag en de betekenis van theater. En dat alles zonder dat de film topzwaar wordt. Dat is knap.’