trafic.jpg

Trafic

Trafic

TRAFIC uit 1971 is een Tati-film met een Nederlands tintje. In de eerste plaats doordat een deel werd opgenomen in ons land: op de – toen nog relatief nieuwe – snelwegen en op het RAI-terrein in Amsterdam. Maar ook omdat enkele scènes werden geschreven en geregisseerd door Bert Haanstra, destijds de beroemdste filmmaker van de lage landen. Net als MON ONCLE (dat niet in ons Tati-retrospectief zit) en PLAYTIME is TRAFIC een aanklacht tegen de moderne tijd en tegen het moderne leven, waarmee Tati’s alter-ego Monsieur Hulot nauwelijks raad weet.

Rode draad van de komedie is een trip die Hulot maakt van Parijs naar Amsterdam, waar hij op de grote autotentoonstelling in de RAI een nieuwe camper wil presenteren. ‘De caravan van de toekomst’, aldus Hulot die de wagen zélf heeft ontworpen. De weg naar Amsterdam blijkt echter geplaveid met vele hordes. Daardoor ontaardt de reis voor Hulot in een helletocht. Samen met zijn vrachtwagenchauffeur Marcel (Marcel Fraval) en PR-medewerkster Maria (Maria Kimberly) raakt hij verstrikt in het chaotische verkeer, in de bureaucratie van de Nederlandse douane en politie, plus allerlei andere obstakels.

Net als de meeste films van Jacques Tati bevat TRAFIC vrij weinig dialogen. De humor is uitgebeend en deels visueel: ergens in beeld gebeurt iets grappigs – soms op de voorgrond, soms op de achtergrond. Voor Nederlanders heeft TRAFIC overigens nog een bijzondere extra dimensie: de film werkt als een soort teletijdmachine naar het Nederland van veertig jaar geleden.