the_grandmaster.jpg

The grandmaster

  • Ook van Wong Kar-wei:

  • 2046
  • 2046.jpg
  • Ook met Tony Leung Chiu Wai:

  • 2046
  • 2046.jpg
  • Hero
  • hero.jpg

The grandmaster

Wereldberoemd werd regisseur Wong Kar-wai met zijn tweeluik 2046 en IN THE MOOD FOR LOVE, waarin hij drie ingrediënten mengde: hypergestileerde beelden, een romantisch liefdesverhaal en de Aziatische sterspeler Tony Leung. Alledrie keren ze terug in zijn nieuwste productie THE GRANDMASTER, die begin dit jaar het Filmfestival van Berlijn opende. Opnieuw een stijlvolle liefdesfilm, maar dit keer met een heel apart hoofdingrediënt: martial arts. Dat levert een wonderlijke kruising op tussen Kar-wai’s eerdere werk en films als HERO en HOUSE OF THE FLYING DAGGERS, waarin een ode werd gebracht aan de Oosterse vechtkunst.

THE GRANDMASTER is vooral een lofzang op de kungfu, hier bekend door de actiefilms van Bruce Lee uit begin jaren zeventig. Wong Kar-wai’s film blijkt echter heel andere koek: hij vertelt het levensverhaal van kungfu-leraar Ip Man (Leung) en Er Gong (actrice Ziyi Zhang, die doorbrak in bovengenoemde vechtfilms). Beiden strijden om de opvolging van Er’s vader, een legendarische Chinese vechtmeester die de noordelijke en zuidelijke vechtscholen van China met elkaar wil verenigen. Een strijd op liefde en dood, want Ip Man en Er Gong zijn behalve rivalen ook lovers. Op ijkpunten van de recente Chinese geschiedenis komt het duo elkaar telkens weer tegen, waardoor THE GRANDMASTER ons tevens een blik gunt op het ontstaan van het moderne China.

Een belangrijk deel van het drama bestaat echter uit gestileerde gevechten. Deels in slowmotion, en zó spectaculair gefilmd dat ze haast op een dans lijken. De choreografie was in handen van Yen Woo-ping, die eerder verantwoordelijk was voor de vechtscènes in THE MATRIX, KILL BILL en CHROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON. Liefhebbers weten dan genoeg.