mill_and_the_cross.jpg

The mill and the cross

The mill and the cross icon_trailer.png

Filmkunst en schilderkunst lijken twee verschillende werelden, al hebben ze wel degelijk raakvlakken. In de eerste plaats kunnen regisseurs met een schildersoog prachtige beelden bedenken. Bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de Britse filmmaker - én schilder - Peter Greenaway, die vooral in de jaren tachtig en negentig furore maakte met visueel betoverende films. In de tweede plaats blijken beroemde schilders een dankbare inspiratiebron voor films. Denk maar aan NIGHTWATCHING van diezelfde Greenaway, of aan GIRL WITH THE PEARL EARRING van Peter Webber.
Aan dit rijtje schildersfilms voegt de Poolse regisseur Lech Majewski een nieuwe loot toe met THE MILL AND THE CROSS. Het is een historische film over de Brabantse schilder Pieter Bruegel de Oude (1525-1569), maker van bekende topstukken als De toren van Babel, De val van Icarus en de oer-Hollandse winterlandschappen met schaatsers. In THE MILL AND THE CROSS staat zijn werk De kruisdraging centraal. De film toont op een heel bijzondere manier hoe dit schilderij tot stand kwam: we zien hoe Bruegel zichzelf bevindt in het landschap dat hij aan het schilderen is. Een landschap dat deels werkelijkheid is en deels schilderij, en waarin ook nog eens de figuranten rondlopen uit het schilderij. Het kijken naar de film krijgt daardoor iets heel vervreemdends - alsof je in een soort digitale kijkdoos zit.
Hoewel de hoofdrollen worden gespeeld door grote namen als Rutger Hauer en Charlotte Rampling, is de échte hoofdrol toch weggelegd voor het werk van Bruegel. ‘THE MILL AND THE CROSS werkt het best op de momenten dat hij zwijgt en vol verwondering de geheime levens achter de wereld van het schilderij tot leven laat komen. Op die momenten lijkt de film wel een betoverde droom, waarin je in een schilderij kunt verdwijnen, op dezelfde manier waarop dat in het werk van Bruegel zelf kan’, aldus de Filmkrant.