wuthering_heights.jpg

Wuthering heights

  • regie: Andrea Arnold

  • met: Kaya Scodelario • James Howson • Shannon Beer

  • GBR •drama, romantiek • 2011 • 129 min.

Wuthering heights icon_trailer.png

Na het filmfestival in Venetië mocht ook Rotterdam het laatste ‘werk’ van Andrea Arnold (RED ROAD, FISH TANK) vertonen: WUTHERING HEIGHTS. En werken was het. De regisseur vond het een monsterklus. Ze wilde zich verliezen in Emily Brönte’s ongrijpbare boek, dat overigens nooit bedoeld was voor publicatie. Niet zo gek, aldus Arnold. Voor een vrouw uit de 18e eeuw is het een verbijsterend open verhaal over verlangens, seksualiteit, identiteit en geweld, zo vertelde ze tijdens een interview in Venetië.
Arnold maakt in haar verfilming een paar duidelijke keuzes. Ze schrapt de laatste hoofdstukken en besteedt relatief veel aandacht aan de kindertijd van de twee hoofdpersonen, Catherine en Heathcliff - de laatste is in haar versie een zwarte jongen. Arnold’s WUTHERING HEIGHTS is ook geen romantisch kostuumdrama. Ze plaatst het verhaal letterlijk in de modder van de armoedige Yorkshire Moors. Geen beschaafde vriendelijke mensen, geen zonnige heuvels of prachtige landhuizen. We krijgen ruige natuur te zien, vaak in mist gehuld. We horen de wind gieren om de vervallen cottage. We zien hoe vijandig en afstandelijk de mensen met elkaar omgaan. Kortom: haar WUTHERING HEIGHTS is een sober, rauw en realistisch drama, maar wel wonderschoon verfilmd op vierkant formaat.
Dan kort het verhaal: de tiener Heathcliff belandt na een zwerftocht bij de familie Earnshaw. De vader heeft hem als slaaf meegenomen van de markt en neemt hem op in zijn gezin, zeer tegen de zin van zoon Hindley. Tienerdochter Catherine kijkt de kat uit de boom, maar raakt na verloop van tijd steeds meer bevriend met Heathcliff. Heathcliff is verliefd op haar, maar moet na enkele jaren toezien dat Cathy trouwt met de welgestelde Edgar Linton. Heathcliff verdwijnt om drie jaar later als een vermogend man terug te keren om Catherine alsnog te veroveren.