nannerl_mozart.jpg

Nannerl, la soeur de Mozart

  • regie: René Féret

  • met: René Féret • Marie Féret • Delphine Chuillot

  • FRA •drama • 2011 • 120 min.

Nannerl, la soeur de Mozart icon_trailer.png

Je zult maar een groot muzikaal talent zijn en niet gewaardeerd worden omdat je een vrouw bent. In de 18e eeuw de normaalste zaak van de wereld, zeker als je niet uit aristocratische kringen kwam. Een muzikale carrière was alleen voor mannen weggelegd, althans, dat maken we op uit NANNERL, LA SOEUR DE MOZART.
Regisseur René Féret las de door vader Leopold geschreven brieven over de jaren dat het musicerende gezin langs de hoven van Europa toerde. Hij vond daarin voldoende voeding voor een semi-historisch kostuumdrama over de getalenteerde zus van Mozart: Maria-Anna, liefkozend Nannerl genoemd.
Deze Nannerl (gespeeld door Marie Féret, de dochter van de regisseur) is vijf jaar ouder dan haar beroemde broer. Ze moet zich schikken in de weinig verheven rol van begeleidster op de piano. En dat terwijl ze een kei is op de viool en zeer verdienstelijk kan componeren. Haar vader heeft best oog voor haar muzikale kwaliteiten, maar vindt dat zijn hele gezin in dienst moet staan van het buitengewone talent van zoon Wolfgang Amadeus. Jongens hebben tenslotte meer kans dan meisjes. Toch laat Nannerl zich niet zomaar aan de kant schuiven. In Versailles probeert ze, verkleed als man, alsnog in de spotlights te komen.
Met zijn prachtige decors, kostuums en muziek geeft NANNERL in een beheerst tempo een inkijkje in het toch tragische perspectief van talentvolle vrouwen in die tijd. Gelukkig brengt het warme nest van de familie Mozart wat lichtheid in de film.