renoir.jpg kunstenaarsportret - Renoir

Inhoud Filmspecial: Franse Cinema

Zondag 1 oktober: Les Peintres  - Kunstenaar in de Franse Cinema
Naast de vele Franse films die komend najaar in het Filmhuis draaien, bieden we ook een speciale filmcursus waarin de Franse cinema centraal staat. We beginnen met een middag over Franse kunstenaarsportretten, eigenlijk een filmgenre op zich. Het levensverhaal van een kunstenaar laat zich op allerlei manieren verfilmen waarbij de schilderijen natuurlijk mooi in beeld moeten komen. Vooral het Frans impressionisme is voor Franse filmmakers nog steeds een belangrijke inspiratiebron. Het impressionistische spel van licht en kleur werkt ook door in de cameravoering van de films die we bespreken, zoals in Renoir van Gilles Bourdos. Ook het beeld van de getormenteerde kunstenaar als bohemien heeft veel kunstenaarsportretten beïnvloed. Een voorbeeld hiervan is het zwaar aangezette drama over de beeldhouwer Camille Claudel met Gérard Depardieu als Rodin en Isabelle Adjani als Camille Claudel.

Zondag 5 november: La Parisienne  -  Mode in de Franse Cinema
Het tweede deel van de cursus gaat over Franse mode en kostuumontwerp. We bespreken de betekenis van het kostuum, zowel voor het verhaal, het personage als voor de vormgeving van een film. Het kostuum is ook het belangrijkste stijlmiddel om een tijdsbeeld weer te geven. In de Franse cinema is het niet ongebruikelijk dat een couturier zijn medewerking verleent. Waar een kostuumontwerper vaak heel bescheiden te werk gaat, zal een couturier altijd zijn eigen visie uitdragen. De Franse cinema heeft zo zeker bijgedragen aan het beeld dat we hebben van La Parisienne. Bij elkaar vormen de filmfragmenten een mooi historisch overzicht van goedgeklede Franse ster-actrices als Jeanne Moreau en Catherine Deneuve.

Zondag 10 december: Madame Bovary – Literatuur in de Franse Cinema
We eindigen met een boekverfilming. We vergelijken verschillende versies van Madame Bovary. Wat haalt een regisseur uit een klassieke roman en wat voegt hij er zelf aan toe? We bespreken hoe een actrice een romanpersonage tot leven brengt. De meest gedenkwaardige Franse vertolking is die van Isabelle Huppert uit 1991. Maar ook de allereerste Madame Bovary uit de filmgeschiedenis komt aan bod, de bewerking van Jean Renoir uit 1934. In tegenstelling tot Hollywood kende de Franse cinema eigenlijk geen censuur en is overspel een geliefd onderwerp voor Franse cineasten. De vele intriges van Emma Bovary leiden niet zelden tot onvervalst melodrama. In dit kader bespreken we dan ook het verschil tussen arthouse en commerciële cinema.

Zondag 17 december: passende Franse film met inleiding vooraf
Afsluitend vertonen we zeer passend de première van de Franse documentaire Visage Villages. Meer info.