mode_2.jpg LA PARISIENNE MODE IN DE FRANSE CINEMA

Inhoud Filmspecial: Franse Cinema

Zondag 5 november: La Parisienne  -  Mode in de Franse Cinema
Het tweede deel van de cursus gaat over Franse mode en kostuumontwerp. We bespreken de betekenis van het kostuum, zowel voor het verhaal, het personage als voor de vormgeving van een film. Het kostuum is ook het belangrijkste stijlmiddel om een tijdsbeeld weer te geven. In de Franse cinema is het niet ongebruikelijk dat een couturier zijn medewerking verleent. Waar een kostuumontwerper vaak heel bescheiden te werk gaat, zal een couturier altijd zijn eigen visie uitdragen. De Franse cinema heeft zo zeker bijgedragen aan het beeld dat we hebben van La Parisienne. Bij elkaar vormen de filmfragmenten een mooi historisch overzicht van goedgeklede Franse ster-actrices als Jeanne Moreau en Catherine Deneuve.

Zondag 10 december: Madame Bovary – Literatuur in de Franse Cinema
We eindigen met een boekverfilming. We vergelijken verschillende versies van Madame Bovary. Wat haalt een regisseur uit een klassieke roman en wat voegt hij er zelf aan toe? We bespreken hoe een actrice een romanpersonage tot leven brengt. De meest gedenkwaardige Franse vertolking is die van Isabelle Huppert uit 1991. Maar ook de allereerste Madame Bovary uit de filmgeschiedenis komt aan bod, de bewerking van Jean Renoir uit 1934. In tegenstelling tot Hollywood kende de Franse cinema eigenlijk geen censuur en is overspel een geliefd onderwerp voor Franse cineasten. De vele intriges van Emma Bovary leiden niet zelden tot onvervalst melodrama. In dit kader bespreken we dan ook het verschil tussen arthouse en commerciële cinema.

Zondag 17 december: passende Franse film met inleiding vooraf
Afsluitend vertonen we zeer passend de première van de Franse documentaire Visage Villages. Meer info.