greenberg.jpg

Greenberg

Greenberg icon_trailer.png

'Ben Stiller speelt een van zijn beste dramatische rollen’, kopte de Volkskrant boven de recensie van Noah Baumbach’s GREENBERG. Veel mensen kennen de acteur vooral van komedies waarin hij steeds hetzelfde type speelt. Maar in GREENBERG schittert Stiller in een serieuze rol, die van Roger Greenberg. Een complex personage: neurotisch, makkelijk ontvlambaar, aanmatigend en egocentrisch.
Als twintiger was deze Greenberg succesvol. Hij woonde in Los Angeles, was muzikant en had een leuke vriendin. Toen hij met zijn band een platencontract kreeg aangeboden, wilde hij niet tekenen - bang om zich uit te leveren aan de platenbonzen. Hij vertrok naar New York en liet alles en iedereen in de steek. Inmiddels is Greenberg een veertiger en net ontslagen uit een psychiatrische kliniek. Naast zijn parttime baantje als timmerman houdt hij zich bezig met het schrijven van klachtenbrieven over van alles en nog wat. Kennelijk kan hij niet uit de voeten met de wereld rondom hem.
Het verzoek van zijn broer om een paar weken op diens huis in Los Angeles te passen, komt Greenberg goed uit. Hij is toe aan wat rust en ziet een kans om zijn eerdere leven weer op te pakken. Maar zo eenvoudig is dat niet. Zijn vrienden zijn een paar stappen verder en zitten niet te wachten op zo’n mopperkont die in het verleden is blijven hangen. Gelukkig is daar Florence (Greta Gerwig), de assistente van zijn broer. Zij valt voor de kwetsbare Greenberg, neemt hem op sleeptouw en probeert zijn vertrouwen te winnen.
Baumbach schreef en maakte al eerder films met tragikomische karakters, zoals MARGOT AT THE WEDDING. Hij is een meester in het scheppen van situaties die zowel komisch als tenenkrommend zijn. Dialogen verlopen vinnig, relaties zijn ongemakkelijk - soepel communiceren is er niet bij. Het is net het echte leven.