Fish_Tank.jpg

Fish tank

Fish tank icon_trailer.png

Eén van de grootste verrassingen van Cannes was vorig jaar FISH TANK van de Schotse regisseur Andrea Arnold, die met haar tweede film voor de tweede keer de grote juryprijs veroverde op het prestigieuze festival. Eerder overkwam Arnold dat met haar debuut RED ROAD, een psychologisch drama over een alleenstaande getraumatiseerde vrouw. Ook FISH TANK is een drama. Zelfs een beter en evenwichtiger drama dan RED ROAD, waarin de regisseur misschien iets teveel op de thrillertoer ging. FISH TANK toont het troosteloze leven van de 15-jarige Mia, een meisje dat met haar zusje en haar gescheiden moeder in een Britse Vogelaarwijk woont. De solistische tiener heeft problemen op school, problemen thuis en problemen met haar leeftijdgenoten. Mia droomt ervan om danseres te worden, maar als zij dan eindelijk op auditie mag komen blijkt het te gaan om een rol als go-go danseres in een louche nachtclub. Kortom, haar leven zit vol kommer en kwel. Dat verandert een beetje wanneer haar moeder een nieuwe vriend krijgt, de knappe dertiger Connor (Michael Fassbender, die we eerder als uitgemergelde hongerstaker zagen in HUNGER). Het klikt heel goed tussen Mia en hem, maar Connor blijkt een man met een geheim. Regisseur Arnold speelt in FISH TANK heel uitgekiend met het verwachtingspatroon van de kijker, waardoor de film een dreigende spanning krijgt. Maar los daarvan is het vooral de film van de debuterende actrice Katie Jarvis, die van de straat geplukt lijkt voor haar rol als white trash meisje. Zij speelt als problematische puber Mia werkelijk iedereen van het doek.