unspoken.jpg

Unspoken

Unspoken

België overvleugelt Nederland al jaren op filmgebied. Niet alleen met leukere en scherpere komedies (zoals binnenkort het hilarische DE HELAASHEID DER DINGEN), maar ook met veel betere drama’s. En die zijn niet alleen het domein van de gebroeders Dardenne, zo bleek eerder dit jaar tijdens het Rotterdams Filmfestival. Daar behoorde UNSPOKEN van de jonge Vlaamse regisseur Fien Troch namelijk tot de verborgen juweeltjes.
UNSPOKEN laat het verscheurde leven zien van twee veertigers, Grace en Lucas. Enkele jaren geleden is hun puberdochter Lisa spoorloos verdwenen en sinsdien tasten zij volledig in het duister over haar lot. Beide ouders verwerken het verlies heel anders. Grace probeert tevergeefs alles zoveel mogelijk weg te drukken, terwijl Lucas zich al even tevergeefs blijft vastklampen aan een goede afloop. Zoals de titel al aangeeft heeft dat een desastreus gevolg: ze kunnen er niet meer met elkaar over praten, waardoor ze steeds verder van elkaar verwijderd raken.
De camera zit de twee hoofrolspelers (waaronder Emmanuelle Devos uit L’ADVERSAIRE) voortdurend dicht op de huid, waardoor hun verstikkende verdriet en radeloosheid bijna fysiek voelbaar worden. Een bewuste keuze van Troch, zo vertelde de regisseur aan de Filmkrant: ‘Ik denk dat het publiek moet meedenken en meevoelen, in plaats van dat het allemaal maar aangereikt wordt en gezegd wordt hoe het zit’.