the_banishment.jpg

The banishment

The banishment

Soms heb je dat met een film. Hij blijft je nog dagenlang achtervolgen. En niet altijd kun je precies aangeven wat het is: de kracht van het verhaal, de beelden, het acteerwerk, of de treffende combinatie van deze ingrediënten? Of is het juist wat níet wordt verteld, of wat je níet te zien krijgt? THE BANISHMENT is zo’n film; je komt er niet meer van los.
De Russische regisseur Andrei Zvyagintsev verraste de filmwereld vijf jaar geleden met zijn debuut THE RETURN – over een vader die na twaalf jaar komt opdagen en zijn twee zoontjes meeneemt op vakantie. Een mysterieuze, maar o zo imponerende film die met vijf Gouden Leeuwen werd bekroond in Venetië. Net als bij THE BANISHMENT liet de filmmaker met dit eigenzinnig werk veel over aan de interpretatie van de kijker.
THE BANISHMENT is een huwelijksdrama vol bijbelse verwijzingen, waarbij je langzaam en langs ongebaande wegen deelgenoot wordt van het lot dat beide hoofdpersonen over zich afroepen. Een zwaar thema in wonderschone beelden die beklijven.
Alex, Vera en hun twee kinderen vertrekken uit hun sombere industriestad om de zomer door te brengen op het platteland. De idyllische omstandigheden kunnen niet verhullen dat de twee echtelieden problemen hebben. Vera voelt zich diep ongelukkig en eenzaam in de liefde. ‘Hij kijkt naar ons alsof we dingen zijn’, zegt ze over haar man. Praten met elkaar is een onmogelijke opgave. Vera wacht een geschikt moment af om haar man te vertellen dat ze zwanger is. ‘Maar niet van jou’, voegt ze er cryptisch aan toe. Alex voelt zich diep gekrenkt en probeert samen met zijn broer de familie-eer te redden. De dramatische afloop laat zelfs hem niet onberoerd.



Zie voor meer info de