No country for old men icon_trailer.png

De volle vijf sterren kreeg NO COUNTRY FOR OLD MEN van de Volkskrant toen de film half februari in première ging. En de échte bekroning moest toen nog komen: twee weken later won NO COUNTRY glansrijk de vier belangrijkste Oscars. Voor beste film, beste regie, beste script en beste hoofdrolspeler (Javier Bardem). Een ware revanche dus van Joel en Ethan Coen, nadat ze vaak achter het net visten bij de Oscars.
Zoveel lof schept natuurlijk hoge verwachtingen, maar die maakt de film volledig waar. Met als grote troef Bardem – deze maand ook van een heel andere kant te zien in LOVE IN THE TIME OF CHOLERA (zie pag 8). Hij zet een schurk neer zoals zelden werd vertoond: Anton Chigurgh, een huurmoordenaar met een buitenissig kapsel en een extreem buitenissige werkwijze. Van een maffioze drugsbaas moet Chirugh de Vietnam-veteraan Llewelyn Moss (Josh Brolin) doden, omdat die met een koffer geld aan de haal is gegaan die hij midden in de woestijn aantrof na een mislukte drugsdeal. Wat volgt is een lange achtervolging en een kat-en-muis spel waarbij de een de ander probeert af te troeven. Ondertussen wordt het duo op de hielen gezeten door sherrif Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones), die steeds meer beseft dat hij te oud is voor dit soort zaken.
NO COUNTRY FOR OLD MEN overklast de vier Coen-klassiekers die wij in januari draaiden tijdens een retrospectief van het Rotterdams Filmfestival. Alle Coen-kenmerken zitten erin: zwarte humor, bizarre dialogen, een ontregelend verhaal en prachtige landschapsbeelden. Plus veel geweld, maar dat is volgens een GPD-recensent ‘nergens overbodig of teveel. De film is geen thriller, geen western en geen politiefilm, maar wel een razend spannende actiefilm’.