nadine.jpg

Nadine

Nadine

Pas zeven jaar na zijn opvallende debuut WILDE MOSSELS komt regisseur Erik de Bruyn met zijn tweede film: NADINE, over een alleenstaande vrouw. Ze is begin veertig, succesvol in haar werk, aantrekkelijk en heeft een tamelijk zorgeloos leven geleid met wisselende relaties. Toch begint er iets te knagen. Nadine beseft dat het echte geluk haar is ontglipt: ze heeft geen vaste relatie en geen kinderen. Vooral haar kinderwens wordt steeds urgenter, want de biologische klok tikt onverbiddelijk door. Als Nadine op een dag door de supermarkt loopt en een ex-geliefde met baby tegenkomt, slaan bij haar de stoppen door. Ze ontvoert het kind en vlucht naar het buitenland.
Hiermee begint de film – en als kijker weten we dan nog weinig over Nadine. Via flashbacks en een voice-over komen we er achter hoe ze tot haar wanhoopsdaad werd gedreven. De Bruyn maakt van NADINE een karakterstudie en koos daarbij niet voor een heel makkelijk verteerbaar verhaal. Dat wordt nog eens onderstreept doordat hij de titelrol laat spelen door drie verschillende actrices: Halina Reyn, Sanneke Bos en Monic Hendrickx. Op hun eigen wijze verbeelden ze een bepaalde fase in het leven van Nadine. Dit is zo knap gedaan dat het de kijker nooit in de weg zit en het een psychologisch drama van hoog niveau oplevert.