ober.jpg

Ober

  • Ook met Joop Admiraal:

  • Ramses
  • ramses.jpg

Ober

Met liefst zes nominaties voor een Gouden Kalf op zak opende Alex van Warmerdam’s OBER dit jaar het Nederlands Filmfestival. Vreemd genoeg werd de film bij de hoofdprijzen echter gepasseerd door ZWARTBOEK van Paul Verhoeven. En dat terwijl OBER de intelligentste, verrassendste en misschien wel leukste Nederlandse film van het afgelopen jaar is.
OBER draait om Edgar, een wat sullige vijftiger die dag-in-dag-uit maaltijden serveert in een kraak- en smaakloos restaurant. Het zit hem bepaald niet mee in het leven: Edgar’s vrouw is bedlegerig, zijn minnares veeleisend, hij wordt geterroriseerd door zijn asociale buren en is het pispaaltje van klanten. Maar dan komt de grote draai in de film: Edgar gaat letterlijk verhaal halen bij de schrijver van het filmscenario. Deze Herman (Mark Rietman) zit achter zijn laptop het verhaal te schrijven van de film waar wij naar zitten te kijken. Dat klinkt geconstrueerd, maar het werkt wonderbaarlijk: Edgar vraagt hem om een nieuwe vriendin en een gelukkiger leven – et voilà, we zien een nieuwe vriendin en pril geluk. Maar in een zwarte komedie als OBER duurt dat geluk natuurlijk nooit heel erg lang...
Door deze bijzondere constructie bevat de film twee verhaallijnen. We zien de worstelingen van Edgar met het leven, én de worstelingen die zijn bedenker Herman heeft tijdens het schrijven. Van Warmerdam buit dit gegeven uit met een reeks grappige en hilarische sketches, waarin de werkelijkheid en filmwerkelijkheid elkaar voortdurend kruisen. Zelfs de doorgaans zo kritische NRC kwam loftuitingen tekort voor OBER: ‘meesterlijk’, ‘briljant’ en ‘helemaal geslaagd’, aldus de krant.