Melinda and Melinda icon_trailer.png

Woody Allen’s MELINDA AND MELINDA is volgens filmkenners – én volgens de maker zelf – zijn beste film sinds tien jaar. Het is zijn zesendertigste (!) film alweer en Allen is inmiddels bezig met nummer zevenendertig, die als werktitel MATCH POINT draagt.
In MELINDA AND MELINDA ontmoeten twee schrijvers elkaar. Zij discussiëren over een verhaal dat ze zojuist hebben gehoord: een jonge vrouw, Melinda, komt op een avond in paniek binnenstormen bij vrienden. Ze is gescheiden, mag haar kind niet meer zien en wil een eind aan haar leven maken. De ene schrijver ziet hierin stof voor een grote tragedie, de ander ziet mogelijkheden voor een min of meer humoristische benadering. Zij dagen elkaar uit hun visies uit te werken. Beide verhalen worden ons getoond, waarbij de Australische actrice Radha Mitchell telkens de rol speelt van Melinda.
In een interview met de Volkskrant deed Allen een boekje open over zijn film: ‘Ik wilde altijd dramatische, tragische stukken schrijven, maar mijn gave ligt meer op het komische vlak. Door MELINDA AND MELINDA ontdekte ik dat er nog steeds geen verschil bestaat tussen het schrijven van tragisch of humoristisch materiaal, omdat de levenshouding die erachter zit vrijwel gelijk is.’ Zijn nieuwe tragikomedie vormt het beste bewijs van deze stelling. Kortom: Woody Allen is weer helemaal terug.