offscreen.jpg

Off screen

Off screen

Twee jaar geleden maakte de jonge regisseur Pieter Kuijpers zijn overrompelende speelfilmdebuut VAN GOD LOS, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de ‘Bende van Venlo’. Zijn tweede grote film baseerde hij op een al even intrigerende gebeurtenis: de mislukte gijzelingsactie in de Amsterdamse Rembrandttoren, waar een gestoorde man in 2002 de Philips-top een lesje wilde leren. Dit uit woede over de breedbeeld-TV, volgens de man een complot van Philips. Het bedrijf was toen echter net verhuisd, waarna de ongelukkige zelfmoord pleegde.

Daarmee hebben we het plot van OFF SCREEN weggegeven, maar het verhaal kende u toch al uit de krant. Bovendien gaven Kuijpers en zijn scenarist Hugo Heinen (PLEIDOOI) er een geheel eigen draai aan. Ze wilden niet zozeer een spannende thriller maken, maar vooral een psychologisch drama. Hoe kwam de man precies tot zijn daad? Wat was zijn persoonlijke achtergrond?

Daar komen we in OFF SCREEN stukje bij beetje achter. De film begint met de wanhopige gijzelingsactie van de gescheiden busschauffeur John Voerman, en vervolgens zien via flashbacks hoe de man aan de vooravond van zijn pensioen langzaam de grip op zijn leven kwijtraakt. Hij belandt in een waanwereld en denkt bevriend te zijn met Philips-topman Gerard Wesselinck (oorspronkelijk Gerard Kleisterlee, maar daar was men in Eindhoven not amused over).

Als kijker worden we langzaam diezelfde waanwereld in getrokken. Een verdienste van Kuijpers, maar zeker ook van de Vlaamse icoon Jan Decleir – die de gefrustreerde John Voerman prachtig neerzet.



NB: Op maandag 4 april wordt OFF SCREEN voorafgegaan door een korte inleiding van regisseur Pieter Kuijpers zelf. Aanvang: 20:30 uur.